Wednesday, December 11, 2013

Pittige paprikasoep

Paprika is zo'n groente die ik altijd in huis heb, het is een van mijn favoriete groenten en ik gebruik het in veel gerechten. Ook snack ik tussendoor graag rauwe paprika, vooral met hummus.. hmmm!
Ik maakte deze soep een paar weken geleden voor het eerst en sindsdien heb ik het elke week gegeten, i love paprika.
Ik wil deze soep ook nog eens maken met gele paprika, maar de rode paprika is steeds in de aanbieding en de gele niet. Zodra de gele paprika in de aanbieding is maak ik gele paprika soep ;)

Voor deze soep gebruikte ik verse paprika's maar het roosteren en ontvellen kost best veel tijd.
Als je wat minder tijd hebt kun je geroosterde paprika's uit een potje gebruiken dan staat deze soep in 20 minuten op tafel.


Wat heb je nodig? voor 2 personen.

4 rode paprika's
1 teentje knoflook (of 2 als je van veel knoflook houd)
1 kleine ui
1/2 rode peper (of meer naar smaak)
1/2 liter groentebouillon (van 1 bouillonblokje)
1/2 theelepel paprikapoeder
snufje zout
versgemalen peper
olijfolie

Hoe maak je het?

- Verwarm de oven voor op 220 graden.
- Leg de paprika's op een bakplaat en zet deze in het midden van de voorverwarmde oven. Rooster de paprika's tot deze zwartgeblakerd zijn, regelmatig omkeren. Dit duurt ongeveer 35 minuten.
- Ontvel de paprika's : doe de paprika's in een plastic zak en knoop deze dicht. Laat de paprika's ongeveer 15 minuten in de zak tot ze lauwwarm zijn. Het vel kun je er nu makkelijk met je vinger afhalen, ook de zaadlijsten zijn nu makkelijk te verwijderen.
- Snipper de ui, snijd de peper in kleine stukjes of ringetjes en pers de knoflook, verhit een beetje olie in een soeppan en bak de ui, peper en knoflook tot de ui begint de kleuren.
- Snijd de paprika in stukken en voeg deze samen met het paprikapoeder toe, bak een minuutje mee.
- Voeg de bouillon toe en breng de soep aan de kook, laat de soep ongeveer 10 minuten pruttelen op een laag vuurtje.
- Haal de soep van het vuur en pureer de soep met een staafmixer of blender.
- Breng de soep op smaak met zout en peper en verwarm eventueel nog even kort.

Enjoy!

0 comments:

Post a Comment