Monday, December 2, 2013

Chocolade dadels met nootjes

Deze chocolade dadels staan hier zeker op tafel met sinterklaasavond, weer eens wat anders dan chocolade pepernoten en erg lekker!
Omdat ze raw, vegan en suikervrij zijn kun je hiermee heel verantwoord snoepen tijdens de feestdagen.


Vroeger vond ik dadels echt niet lekker, ik vond ze veel te zoet en vooral te plakkerig. Ik kocht ze ooit omdat iemand me verteld had dat dadels echt super lekker zijn, maar ik vond ze dus echt niet te eten. Toen ik gezonde taarten, repen en snacks wilde gaan maken kwam ik er al gauw achter dat er in heel veel recepten dadels worden gebruikt. Ik ontdekte dat dadels wel lekker kunnen zijn engebruikte ze vooral veel als zoetmiddel in recepten.
Na een aantal baksels met dadels durfde ik het aan om weer een gewone dadel te proeven, en ik vond het best lekker! Ik moest ze een beetje leren eten geloof ik.
Nu eet ik regelmatig dadels als ik zin heb in iets zoets. Het grote voordeel is dat na het eten van een paar dadels mijn trek in zoet weg is, terwijl ik gerust een heel pak zoete koekjes of snoepjes op kon eten en dan alsnog zin hebben in meer zoet.

Ik zag deze dadels op Beginspiration (naast heel veel andere leuke recepten!) en ze zijn echt heerlijk!
Ik paste het recept wel wat aan, zo maakte ik de chocolade zelf en gebruikte ik walnoten in plaats van hazelnoten. Ook gebruikte ik cocktailprikkers om de dadels in de chocolade te dopen omdat het anders een kliederboel werd (ik ben denk ik niet zo handig).

Dadels en chocolade zijn een hele goede combinatie, en noten.. ik vind bijna alles met noten lekker ;)
Het is wat meer werk dan dadels gewoon uit het pakje eten, maar geloof me, het is echt de moeite waard!


Wat heb je nodig?

dadels
kokosolie
raw cacao poeder (o.a. te koop bij natuurvoedingswinkels)
agavesiroop
noten (ik gebruikte walnoten)

Hoe maak je het?

Ontpit de dadels en hak wat noten fijn.
Smelt de kokosolie au bain marie.
Voeg de cacao toe aan de gesmolten kokosolie en meng het goed door elkaar.
Voeg agavesiroop toe (naar smaak) om je chocolade te zoeten.
Prik een dadel op een cocktailprikker en haal deze door de gesmolten chocolade.
Haal de dadel meteen daarna door de stukjes noot.
Herhaal dit tot je dadels of chocolade en nootjes op zijn.
Leg de dadels op een stuk bakpapier in de koelkast zodat de chocolade uit kan harden.

info:

Voor de raw chocolate gebruikte ik de volgende verhoudingen:
- 1/4 cup kokosolie
- 2/3 cup raw cacaopoeder
- 3 eetlepels agavesiroop

Voor 10 chocolade dadels heb je ongeveer 30 gram chocolade en 30 gram noten nodig, dit is een beetje afhankelijk van de grootte van de dadels en hoe dik je de laag chocolade maakt.

Tip: Heb je wat minder tijd? Dan kun je ook suikervrije pure chocolade kopen en deze au bain marie smelten.



Enjoy!

0 comments:

Post a Comment