Tuesday, December 3, 2013

Appeltjes van Oranje

Het is mandarijnentijd, in alle supermarkten vind je kistjes en netjes mandarijnen voor spotprijzen. En vooral rond sinterklaas worden er veel mandarijnen gegeten. Ik weet nog dat ik vroeger op school altijd een mandarijntje in mijn schoen kreeg.

[bron foto: http://www.culinette.nl/]

Maar al die mandarijnen zijn misschien toch niet zo goed voor je.
EenVandaag komt met het volgende bericht:

Mandarijnen zijn niet zo gezond als over het algemeen aangenomen wordt. Uit een onderzoek van milieudefensie blijkt dat in de vruchten bestrijdingsmiddelen zitten die vooral schadelijk zijn voor kleine kinderen. En de gifstoffen zitten niet alleen in de schil, maar ook in de mandarijn zelf.
Milieudefensie nam een steekproef in acht supermarkten. En wat bleek? In sommige mandarijnen zitten zulke hoge concentraties gifstoffen, dat een kind bij inname van twee vruchten al meer gif zou binnenkrijgen dan volgens de internationale norm toegestaan is.

Schokkend om te lezen, want vooral voor kinderen blijken deze gifstoffen schadelijk te zijn.
In de mandarijntjes van C1000 werden zelfs 10 verschillende soorten bestrijdingsmiddelen aangetroffen!
En hoewel de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit zegt dat de mandarijnen voldoen aan de wettelijke norm, eet ik liever geen mandarijntjes vol met gifstoffen.
Misschien dat je pas echt ziek wordt na het eten van kilo's mandarijnen maar ook een kleine hoeveelheid gifstoffen kan niet goed voor je zijn.
En de wettelijk norm, die zegt mij niet zoveel, al die E-nummers voldoen in bepaalde hoeveelheden namelijk ook aan die norm en hoezo zijn die bestrijdingsmiddel überhaupt ooit goedgekeurd vraag ik me dan af.

Het goede nieuws is dat we wel gewoon kunnen blijven genieten van deze appeltjes van oranje, de mandarijntjes van de natuurwinkel zijn super gezond en bevatten geen gifstoffen. En meestal zijn ze ook nog lekkerder dan supermarkt mandarijnen!

Via deze link kun je de uitzending van EenVandaag over mandarijnen bekijken:
EenVandaag : gifstoffen in mandarijnen

0 comments:

Post a Comment