Tuesday, December 10, 2013

Een beetje groener?

Ik las een bericht van een meisje dat blogde over angorawol en het dierenleed wat hiermee veroorzaakt wordt. In plaats van positieve reactie dat het meisje hier aandacht aan besteed kreeg ze heel veel negatieve reacties. Ze werd hypocriet genoemd omdat ze wel vlees en zuivel eet, huisdieren heeft en haar kleding niet allemaal groen is.
Deze reacties ging ver, heel ver,  en ik werd er een beetje verdrietig van.
Dit meisje bracht iets heel belangrijks onder de aandacht en kreeg vervolgens alleen maar een hoop shit over zich heen.

Maar het zette me wel aan het denken, want dit soort dingen kom ik op steeds meer blogs en forums tegen en zelf krijg ik dit soort reacties ook wel eens omdat er in mijn leven ook nog veel dingen beter kunnen.


Is dit voorbeeld hypocriet? Naar mijn idee niet.
Natuurlijk ben ik blij als iemand de keuze maakt om volledig plantaardig te gaan eten en alleen maar producten te kopen dier dierproefvrij zijn en geen dierlijke materialen bevatten.
Maar ik realiseer me ook heel goed dat niet iedereen dit van de ene op de andere dag doet.
Wat mij betreft is elke stap naar een diervriendelijkere en milieuvriendelijkere wereld er één in de goede richting, en met elke stap ben ik blij.
Als iemand er voor kiest om één dag in de week geen vlees te eten is dat beter dan 7 dagen per week vlees eten.
Bij elke keuze die je maakt kun je verschil maken, ook als het om iets kleins gaat.
Iets doen is altijd beter dan niets doen.

[bron foto]

De andere kant van het verhaal snap ik ook wel hoor, als ik dit artikel over Beyonce lees of als iemand met Uggs heel vrolijk verteld over haar dierproefvrije mascara irriteert mij dat ook.
Ik denk dat je dan best iets kan zeggen over die Uggs, maar dan wel op een normale manier.
De negatieve en dwingende manier die vaak vooral op internet wordt gebruikt kan ook averechts werken, je kan mensen het gevoel geven dat ze het toch nooit goed doen.
Als iemand denkt dat hij iets goeds doet en zich vervolgens door jou aangevallen voelt haakt hij al snel af.
Ik snap die boosheid heel goed, ik kan me ook heel kwaad maken over dierenleed en de onwetendheid van mensen maar ze alleen maar aanvallen is naar mijn idee niet de goede manier.
Ik zou heel graag willen dat documentaires als Earthlings verplichte kost worden op scholen, maar zover is het helaas (nog) niet.


Wat ik zelf merk is dat een positieve benadering vaak veel beter werkt, door mensen te laten zien dat vegetarisch/veganistisch eten heel lekker is, dat groene kleding heel hip kan zijn en dat natuurlijke verzorgingsproducten prima werken worden ze nieuwsgierig en enthousiast!

En je hebt natuurlijk altijd mensen die zeggen dat ze dierenleed zo zielig vinden, huilen bij Earthlings maar zeggen dat vlees zo lekker is en dat ze het daarom niet kunnen missen. Of mensen die er niets van willen weten. Dat vind ik wel hypocriet, maar die mensen zijn er gewoon (nog) niet klaar voor.
Met die mensen ga ik ook geen discussies meer voeren, het heeft geen zin en ik wordt er geen leuker persoon van.
Mensen die er wel klaar voor zijn en die stappen willen zetten naar een betere wereld probeer ik te inspireren en tips te geven voor boeken, docu's, producten en recepten. Want niets doen maakt geen verschil, iets doen wel, hoe klein het ook is.

"By changing nothing, nothing changes" Tony Robbins

0 comments:

Post a Comment