Sunday, December 8, 2013

Groentetaartjes

Gisteren vierde ik pakjesavond met mijn ouders, zusje en oma en het was een super leuke avond! Het was gezellig, we hebben gelachen om de surprises, er waren veel leuke cadeautjes en heel veel lekker eten.
Voor pakjesavond maakte ik allerlei hapjes dus binnenkort verschijnen er hier meer lekkere hapjes recepten!
Een van de dingen die ik maakte waren deze kleine groentetaartjes en ze vielen goed in de smaak.
Deze taartjes zijn prima te serveren als hartig hapje, maar ze zijn ook lekker als bijgerecht.
Het zijn een soort van miniquiches in filodeeg en niet moeilijk om te maken.


Ik gebruikte filodeeg voor deze taartjes, maar je zou ook deeg voor hartige taarten kunnen gebruiken. Zelf vind ik ze met filodeeg lekkerder maar als je wat minder tijd hebt is hartige taarten deeg wellicht handiger omdat je dan niet met meerdere laagjes hoeft te werken.
Wanneer je hartige taarten deeg gebruikt houdt dan de oventemperatuur en baktijd aan die op de verpakking staat.
Je kan ze vullen met groenten naar keuze dus gebruik vooral wat je zelf lekker vind of wat in het seizoen is. Ik koos voor bosui, rode paprika en prei. Op de taartjes legde ik nog wat stukjes groene asperge, i looove groene asperge.


Wat heb je nodig?

1 pakje filodeeg
2 eitjes (M)
75 ml crème fraiche
groenten naar keus
zout
peper
boter

een muffin bakblik (ik gebruikte een siliconen bakvorm op een ovenplaat maar wellicht is een metalen bakblik handiger).

Hoe maak je het?

Laat het filodeeg ontdooien en verwarm de oven voor op 200 graden.
Snij de groenten in kleine stukjes.
Vet een muffin bakblik in met boter of olie.
Vouw het filodeeg uit, snij het in kleine lapjes die in het muffin bakblik passen (zodat ze er nog een klein stukje bovenuit steken).
Bestrijk de velletjes filodeeg aan één kant met wat gesmolten boter.
Bekleed de muffin vormpjes met 3 laagjes filodeeg, leg ze met de boterkant naar beneden in de vorm.
Vul de filodeeg cups met de kleingesneden groenten.
Klop de eitjes los met de creme fraiche en wat zout en peper.
Schenk het eimengsel in de filodeeg cups over de groenten heen.
Zet de groentetaartjes in de oven en bak ze 15 tot 20 minuten tot ze gaar zijn (als het eimengsel gestold is.)
Haal de taartjes voorzichtig uit het bakblik.

Tips:
- In plaats van een muffin bakblik kun je ook één persoons ovenschaaltjes gebruiken.
- Als je filodeeg en groenten over hebt kun je hier mini loempia's van maken.


Zo zien ze eruit voor ze de oven in gaan.


Enjoy!

0 comments:

Post a Comment