Saturday, December 21, 2013

Kerstdiner zonder stress

Koken vind ik een van de allerleukste dingen om te doen, lekker in de keuken staan en daarna smullen van de creaties. Vandaag ben ik 3 taarten aan het bakken want morgen ben ik jarig, mijn moeder verklaarde me een beetje voor gek omdat ik zowat de hele dag in de keuken heb gestaan maar ik wilde de taarten heel graag zelf maken.
Ik ben niet iemand die gek is op kerst, ik vind het wel gezellig maar veel meer ook niet.
Wat ik dan wel weer heel leuk vind is het kerstdiner, van lekker eten wordt ik altijd blij ;)
Ik geniet van het zoeken van recepten, inkopen doen, de voorbereidingen en het koken.
Nou is niet iedereen zo gek op koken, en een kerstdiner bereiden kan behoorlijk stressvol zijn.
Ik vind het ook altijd wel een beetje stressen omdat ik dan voor 10 personen kook en meerdere gangen maak.

Met deze tips wordt het bereiden van je kerstdiner minder stressvol en blijft het vooral leuk!

bron foto

1. Keep in simple.
Ga niet voor super ingewikkelde recepten die heel veel tijd kosten, dit is lastig met plannen en veel meer werk dan nodig is. Er zijn genoeg simpele gerechten die niet veel tijd kosten die net zo lekker zijn. Wil je heel graag iets maken wat wel ingewikkeld is, houd de rest dan simpel.
Maak niet te veel verschillende gerechten, ik maakte een paar jaar geleden tapas met kerst, maar 25 verschillende dingen maken was echt niet handig plannen en heel veel werk.. geen aanrader dus ;)

2. Testen.
Als je gerechten wil maken die je nog nooit eerder hebt is het handig om ze voordat het kerst is al een keer te maken. Vooral bij wat moeilijkere gerechten is dit handig, zo voorkom je een mislukt gerecht met kerst.

3. Plannen.
Begin al met plannen bij het zoeken naar recepten, kijk naar de bereiding en de bereidingstijd.
Als je weet wat je wil maken kun je een planning gaan maken, kijk wat je al één of meerdere dagen van te voren kan maken en hoeveel tijd je nodig hebt. Houd ook rekening met de dieet wensen van je gasten.
Let ook op dat je diner in balans is, is je hoofdgerecht zwaar? houd het voor- en nagerecht dan licht.

4. Voorbereiding.
Begin op tijd en maak dingen van te voren. Kies bijvoorbeeld voor een soepje als voorgerecht, soep kun je makkelijk één of meerdere dagen van te voren maken. Ijs kun je ook prima vooraf maken en is altijd lekker als toetje. Ook zijn er veel dingen die je in kan vriezen, zoals een taart of cake.
Zorg verder dat je veel alleen maar op hoeft te warmen, zo hoef je geen uren meer in de keuken te staan als de gasten er zijn.

5. De tafel.
Besteed wat aandacht aan de aankleding van de tafel, zelfs als het eten heel simpel is. Gebruik mooie servetten, zet wat kaarsjes neer of decoreer de tafel met kerstfrutsels, zo krijg je zelfs met eten van de snackbar een kerstgevoel ;) Zoals op het plaatje hierboven, daar wordt je toch blij van.
Op internet vind je genoeg inspiratie en leuke DIY ideeën voor een mooie kersttafel.

6. Gourmetten.
Gourmetten is altijd lekker en geeft weinig stress. Er zijn in elke supermarkt schotels met vlees, vis en vega hapjes verkrijgbaar, zet deze op tafel met wat lekkere zelfgemaakte sausjes, groenten, salade en een stokbroodje met zelfgemaakte kruidenboter en je hebt een prima kerstdiner.
Ideaal als je geen zin of tijd hebt om lang in de keuken te staan.


Wat ga jij eten met kerst?

0 comments:

Post a Comment