Tuesday, December 17, 2013

DIY : Crochet Christmas Balls

Een paar jaar geleden begon ik voor het eerst met het haken van een muts, ik was meteen verslaafd. Haken lijkt misschien een beetje  suf maar je kan hele leuke dingen maken en ik vind het rustgevend om te doen.

Gehaakte kerstballen vind ik altijd zo gezellig voor in de kerstboom, ze zien er zo schattig uit.
Ik zag ze vorige week bij Intratuin maar ik vond de kleur niet leuk en ze waren echt belachelijk duur, tijd om zelf kerstballen te haken dus ;)
Je hoeft geen haaktalent te zijn om deze kerstballen te kunnen maken, het patroon is heel simpel en je hebt geen ingewikkelde steken nodig. Als je niet kan haken kijk dan even op youtube naar tutorials [*klik*], dat is veel handiger om het te leren dan uit een boekje.
Ik maakte simpele witte kerstballen maar je kan ze natuurlijk in allerlei kleuren en met verschillende patronen maken.
Ook leuk: maak versieringen van vilt en plak deze op de gehaakte ballen!



De "wol" die ik gebruik is 100% acryl, ik gebruik geen echte wol omdat dat niet diervriendelijk is.
Bij de Wibra koop je een bolletje van deze wol voor 1 euro en ze hebben heel veel kleuren.
Met één bol maakte ik 7 kerstballen.

Wat heb je nodig?

een bolletje wol, of meerdere kleurtjes!
een haaknaald 4
een kerstbal, piepschuimbol of knuffelvulling

Hoe maak je het?

Info:
Deze kerstballen maak je door 2 halve bolletjes te haken en ze vervolgens te vullen en aan elkaar te naaien. Als vulling kun je een kerstbal of piepschuimbol gebruiken, je kan ze ook vullen met bijvoorbeeld knuffelvulling.
Wanneer je een kerstbal gebruikt waar als een ophanghaakje aan zit kun je de ring van de 1e toer bij één van de delen wat groter maken zodat deze om het ophanghaakje past.
Als je een piepschuimbol of knuffelvulling gebruikt kun je zelf een lusje haken.

haakpatroon:

1e toer: Haak 3 l, en sluit deze tot een ring met 1 hv.
2e toer: Haak 6 v in de ring, eindig met 1 hv in de 1e v, 1 l.
3e toer: 2 v in elke v = 12 v. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l.
4e toer: * 1 v, 2 v in de volgende v *, herhaal tot je rond bent = 18 v.
5e toer: * 2 v, 2 v in de volgende v *, herhaal tot je rond bent = 24 v.
6e toer: 4 v, 2v in de volgende v, herhaal tot je rond bent = 30 v.
7e toer: een v in elke v.

Dit maak je 2 keer zodat je 2 halve bolletjes hebt.

Lusje:
30 losse haken en sluiten tot een lus.
Bevestig de lus aan één van de 2 halve bolletjes.

Nu kun je er de kerstbal of piepschuimbol in stoppen en de naad dichtnaaien.

0 comments:

Post a Comment