Friday, December 27, 2013

DIY : olijfzeep

Ik heb er weer een nieuwe hobby bij.. zeep maken! Zeep maken is leuk om te doen en helemaal niet zo moeilijk.
Na één keer zeep maken was ik meteen verslaafd, ik kocht gelijk allemaal andere spulletjes om zelf zeepjes te maken dus binnenkort zullen er meer DIY zeepjes verschijnen op de blog! (Eigenlijk zou ik gewoon heel druk bezig moeten zijn met mijn afstudeerproject maar zeep maken was net even iets leuker.)
Deze olijfzeep is helemaal natuurlijk en heel geschikt voor een droge of gevoelige huid.
Zelfs voor mijn extreem droge huid is deze zeep prima.




Deze DIY is niet geschikt om met kinderen te doen, je werkt met natriumhydroxide en dit is een gevaarlijke stof waar je erg voorzichtig mee moet zijn.
In speelgoedwinkels zijn pakketjes te koop om zeep te maken met kinderen, dat is wel veilig.

Laat je trouwens niet afschrikken door de natriumhydroxide, het is wel een bijtende stof maar ik ben heel onhandig en bij mij is er niks mis gegaan ;)
Van deze stof blijft niets over na het verzepingsproces, je hoeft dus niet bang te zijn voor een gevaarlijke chemische zeep. Deze stof heb je nodig om zeep te maken en wordt dus ook gebruikt in natuurlijke zeep. Ik vond het ook heel eng en slecht klinken maar dat is dus niet zo.

Belangrijk bij het maken van zeep is dat je in een goed geventileerde ruimte werkt, het liefst buiten maar dat is met dit weer niet zo fijn.
Draag ook oude kleding met lange mouwen en leg een oude handdoek over je werktafel.
Rubberhandschoenen zijn ook noodzakelijk, de loog oplossing wil je liever niet op je huid krijgen.

Natriumhydroxide kun je gewoon bij de kruidvat kopen, het wordt daar verkocht als
korrelontstopper (huismerk, oranje fles). Je kan het ook op internet bestellen maar dat is duurder.



Wat heb je nodig?

500 gram olijfolie
64 gram natriumhydroxide
een paar druppels essentiële olie
190 gram water

een mal
een keukenweegschaal
een kom
een hittebestendige kom
vershoudfolie

Met deze hoeveelheid maakte ik 4 grote stukken zeep en 6 kleine bloemetjes zeepjes.
Als je meer of minder wil maken kun je het recept herberekenen via SoapCalc.

Hoe maak je het?

- Weeg de precieze hoeveelheid water af en giet het in een hittebestendige kom.
- Weeg de precieze hoeveelheid natriumhydroxide af, voeg dit onder constant roeren toe aan het water.
- Als de korrels helemaal opgelost zijn zet je het aan de kant tot het afgekoeld is tot ongeveer 50 graden.
- Weeg de olijfolie af. Voeg de loog (natriumhydroxide + water) onder constant roeren toe aan de olijfolie.
- Mix het zeepmengsel goed door met een staafmixer tot je de trace bereikt (je staafmixer laat dan een streep na,
op youtube kun je vinden hoe dit eruit ziet).
- Voeg de essentiële olie toe en mix nog even kort.
- Giet de zeep in de mal en dek het af met vershoudfolie.
- Laat de zeep 2 dagen (of langer) staan tot deze hard geworden is.
- Als de zeep hard is kun je hem uit de mal halen.
- Laat de zeep nu nog minimaal 4 weken uitharden voor je hem gaat gebruiken.


Dat 4 weken wachten is lastig, ik ben ongeduldig ;) maar het is het zeker waard, en hoe langer je wacht, hoe beter de zeep wordt.
Vind je het moeilijk om zo aan de slag te gaan? Kijk dan vooral even op youtube, daar vind je genoeg soap making tutorials.

Have fun!

0 comments:

Post a Comment