Monday, July 29, 2013

Handige manier om verse kruiden in te vriezen

Zoals jullie eerder hebben kunnen zien heb ik nog al wat kruidenplantjes buiten staan, ik ben dan ook gek op koken met verse kruiden.
Maar ook in de koudere maanden wil ik graag met verse kruiden koken.
Vorig jaar probeerde ik de plantjes binnen in leven te houden, maar dat was niet zo succesvol. Toen kocht ik dus steeds verse kruiden in de supermarkt en dat is niet alleen minder leuk als uit eigen tuin maar ook nog erg duur.
Op www.thekitchn.com vond ik een handige manier om verse kruiden te kunnen bewaren en die wil ik graag met jullie delen.

 

[foto's via www.thekitchn.com]

Zo doe je het.

- Knip verse kruiden af en snijd deze klein.
- Verdeel de kruiden over een ijsblokjesvorm, doe ze ongeveer 2/3 vol met kruiden.
- Vul de ijsblokjesvorm met olijfolie.
- Plaats in de vriezer.
- Wanneer je verse kruiden wil gebruiken doe je een van de bevroren blokjes in de pan.

Tip: maak ook blokjes met kruidenmixen door verschillende soorten verse kruiden in één blokje te doen.
Tip: Wil je geen olijfolie gebruiken? Smelt dan wat ongezouten boter en giet dit in de ijsblokjesvorm.


Op www.kalynskitchen.com vond ik nog een iets andere manier om kruiden in te vriezen, namelijk door er een soort pesto van te maken.
Deze manier is handig als je de kruiden vooral wil gebruiken voor in pastasaus, soep enz.

[foto via www.kalynskitchen.com]

Zo doe je het.

- Knip een flinke hoeveelheid verse kruiden.
- Doe de kruiden in de keukenmachine en ze zo fijn als je zelf wil.
- Voeg wat olijfolie toe zodat alle kruiden bedekt zijn met een klein laagje olie.
- Doe het mengsel in een ijsblokjesvorm of in kleine bakjes.
- Zet het in de vriezer.
- Wanneer je de kruiden wil gebruiken in een gerecht doe je het bevroren blokje in de pan bij je gerecht.
 
Zo kun je de hele winter genieten van verse kruiden en ik vind dit lekkerder en rijker van smaak als gedroogde kruiden.
Als je de manier van kalynskitchen.com gebruikt kun je er natuurlijk ook voor kiezen om wat meer ingrediënten toe te voegen in de keukenmachine om er echte pestoblokjes van te maken.

0 comments:

Post a Comment