Friday, July 19, 2013

Amazing discovery : tempeh

Ik maakte een aantal keer een gerecht met tempeh, en was nooit echt enthousiast.. zo lekker was het niet.
Waarom dan een amazing discovery? Omdat je moet weten hoe je het moet bereiden, dan is het wel heel erg lekker!


Wat is tempeh?

Tempeh is een product van sojabonen, geperst tot een blok. Het product komt uit Java, en men denkt dat het al 2000 jaar bestaat.
Tempeh is rijk aan proteïne, mangaan en vitamine B12.
De proteïne en vezels in tempeh stabiliseren het bloedsuikerniveau, tempeh zorgt voor een rustige stofwisseling en kan helpen bij het voorkomen van diarree.
In Indonesië wordt tempeh gebruikt als natuurlijk antibioticum.

Dat klinkt goed en gezond toch?
Genoeg redenen dus om wat meer tijd te besteden aan tempeh om het lekkerder te maken!


Hoe maak je tempeh lekker?

Marineren is de truc!
Bij mijn eerste tempeh experimenten strooide ik er alleen wat kruiden over als ik het in de pan deed en dat was niet genoeg om de tempeh lekker te maken.
Maak dus een lekkere spicy marinade en laat de tempeh hier in marineren. Dit werkt hetzelfde als met vlees, hoe langer je het laat marineren hoe meer smaak het opneemt en hoe lekkerder het wordt.

Tempeh kun je bakken, roerbakken, stomen en frituren, op de barbecue..veel mogelijkheden dus.
Ik vind het inmiddels lekkerder dan tofu omdat het wat minder sponzig is, tempeh heeft wat meer een bite.

Tempeh is te koop bij de supermarkt (o.a. Jumbo en Albert Heijn), vaak ook bij toko's en bij biologische winkels.

0 comments:

Post a Comment