Friday, November 29, 2013

Citroentaart

Ik ben helemaal in de sinterklaasmood, de cadeautjes zijn gekocht en ik ben druk bezig met het maken van een surprise terwijl ik zelfgemaakte pepernoten eet. En bij sinterklaas hoort snoepgoed, heel veel snoepgoed ;) Omdat ik zin had om te bakken en niet nog meer pepernoten wilde maken ging ik naar de winkel om ingrediënten te kopen voor een gezonde banketstaaf.
Maar in de winkel zag ik citroenen, en opeens moest en zou ik citroentaart eten, zo gaat dat in mijn hoofd ;)
Vandaag dus geen sinterklaasrecept, maar wel een recept voor een makkelijke citroentaart!
Omdat ik met een boodschappenlijstje voor banketstaaf naar de winkel ging moest ik even improviseren want ik wist eigenlijk niet zo goed wat ik nodig had. Ik wilde een rauwe vegan citroentaart maken maar omdat mijn blender overleden is ging dat niet lukken, een no bake citroentaart kon wel dus dat is het geworden.
Oké echt een culinair hoogstandje is het niet, maar hey.. je hebt maar 5 ingrediënten nodig en je hebt hem in 15 minuten gemaakt, daarna hoeft hij alleen nog maar op te stijven in de koelkast. En lekker is het wel, vooral als toetje!

lelijke lamplicht foto, het is hier de hele dag al donker en regenachtig helaas.. maar de taart is echt lekkerder dan hij eruit ziet ;)

Wat heb je nodig? voor een springvorm van 19cm.

100 gram suikervrije biscuitjes
50 gram boter (ik gebruikte plantaardige boter maar gewone boter kan natuurlijk ook)
1 biologische citroen
400 gram zachte roomkaas (monchou bijvoorbeeld)
2 theelepels steviapoeder

Hoe maak je het?

- Doe de koekjes + een halve theelepel stevia in een keukenmachine en maal het fijn. (Je kan de koekjes ook in een zak doen en ze met een deegroller fijnstampen.)
- Smelt de boter in een pannetje, doe de koekkruimels bij de gesmolten boter en meng het goed door elkaar.
- Neem een springvorm met bakpapier op de bodem en schep hier het koekmengsel op, druk de kruimels goed aan tot je een gelijkmatige bodem hebt.
- Mix in een kom de roomkaas met 1,5 tl stevia, de rasp van een 1/2 citroen en het sap van 1 citroen goed door elkaar.
- Proef, en voeg eventueel nog wat extra stevia toe als je de taart niet zoet genoeg vind.
- Verdeel het mengsel over de bodem en strijk het glad met de achterkant van een lepel.
- Strooi er nog wat citroenrasp over als garnering. (ik strooide er iets te veel over, daardoor werd de taart iets te citroenerig (is dat een woord?) dus gebruik niet te veel.)
- Zet de taart ongeveer 3 uur in de koelkast om op te stijven.

Enjoy!





0 comments:

Post a Comment