Sunday, November 24, 2013

Pepernoten

De pepernoten liggen alweer maanden in de winkel maar ik kreeg afgelopen week pas echt de sinterklaaskriebels. Inmiddels is het in elke winkel een groot sinterklaasfestijn, overal liggen pepernoten, chocoladeletters en marsepein.
Pepernoten vind ik zó verslavend, als ik er aan begin kan ik me er letterlijk misselijk aan eten, vooral bij chocoladepepernoten. Wat dat betreft wel een voordeel dat mijn sinterklaaskriebels nu pas komen, en niet al in juli ;)
Nou is al dat snoepgoed natuurlijk alles behalve gezond, en ook nog moeilijk te weerstaan omdat je het overal om je heen tegenkomt.
Op de blog Beginspiration (leuke blog!) kwam ik een recept tegen voor gezonde(re) pepernoten en dat moest ik natuurlijk proberen! Ze smaken niet precies zoals de pepernoten uit de winkel, maar ze zijn minstens net zo lekker!
En ze zijn ook nog vegan, dus als je meedoet aan de Vegan Challenge zijn deze pepernoten zeker een aanrader om te maken!


Wat heb je nodig? voor 1 grote bakplaat.

120 gram zelfrijzend bakmeel
40 gram kokosbloesemsuiker
3 eetlepels kokosolie
2 theelepels speculaaskruiden
3 eetlepels plantaardige melk
snufje zeezout

info:
In plaats van zelfrijzend bakmeel zou je ook speltmeel + een theelepel bakpoeder kunnen gebruiken.
De kokosbloesemsuiker kan eventueel vervangen worden door agavesiroop, de textuur kan hierdoor
wel iets anders worden.

Hoe maak je het?

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Leg een vel bakpapier op een bakplaat.
Meng de droge ingrediënten goed door elkaar.
Smelt de kokosolie tot deze vloeibaar is, voeg de plantaardige melk toe.
Meng de natte ingrediënten met de droge ingrediënten.
Kneed tot een samenhangend deeg.
Als het deeg te droog is voeg je nog een eetlepel plantaardige melk toe.
Maak kleine balletjes van het deeg (ze worden ongeveer twee keer zo groot) en leg ze op
de bakplaat, leg ze niet te dicht bij elkaar.
Bak de pepernoten in ongeveer 20 minuten mooi bruin.
Laat de pepernoten helemaal afkoelen op de bakplaat.

Enjoy!

Ik weet niet hoelang je de pepernoten kan bewaren, ze waren hier namelijk binnen een half uur al op ;)

0 comments:

Post a Comment