Wednesday, November 27, 2013

Uiensoep

Nu het kouder wordt buiten en het al vroeg donker is wordt ik heel blij van warme soep. Een kop soep bij de lunch zorgt ervoor dat ik lekker opwarm en er weer tegenaan kan. Maar ook als avondmaaltijd is soep heerlijk, met bijvoorbeeld wat versgebakken speltbrood erbij.
In de herfst krijg ik altijd zin om soepen te maken, vooral pompoensoep is een favoriet, maar ook uiensoep vind ik een echte herfstsoep.
Uiensoep is makkelijk om te maken en daarnaast ook echt een budgetgerecht.

Ik gebruikte een recept uit de Allerhande als basis en paste dit wat aan om de soep vegan en wat gezonder te maken.
Belangrijk bij uiensoep is dat je de uien lang laat bakken voordat je de bouillon toevoegt. De uien moeten zacht, glazig en lichtbruin zijn voordat je verder gaat met de soep omdat de soep anders niet lekker wordt. Geduld is de truc ;)


Wat heb je nodig?

8 middelgrote uien
1,5 liter groentebouillon (van bouillonblokjes)
50 gram plantaardige boter
2 eetlepels bloem
2 theelepel gedroogde tijm
versgemalen peper, naar smaak
een beetje zeezout

Hoe maak je het?

Pel de uien, halveer ze en snij ze in dunne ringen.
Smelt de boter in een soeppan, als de boter gesmolten is voeg je de uien toe.
Bak de uien zachtjes tot ze lichtbruin kleuren. Regelmatig omscheppen. (Dit duurt best lang, bij mij duurde het 20 minuten. Neem hier de tijd voor want als je de uien niet lang genoeg bakt wordt de soep niet lekker.)
Als de uien lichtbruin zijn maal je de peper erboven en voeg je de bloem toe.
Bak de bloem nog even mee, zonder dat de bloem bruin wordt. 
Voeg een scheut bouillon toe en roer goed door.
Voeg de rest van de bouillon en de gedroogde tijm toe en breng de soep aan de kook.
Laat de soep nog 20 minuten zachtjes koken op een laag vuurtje.
Breng de soep op smaak met een beetje zeezout en nog wat versgemalen peper.

Enjoy!




Wat is jou favoriete herfstsoep?

0 comments:

Post a Comment