Sunday, November 17, 2013

Homemade ketchup

Mijn favoriete saus is en blijft ketchup, ik vind het echt bijna overal lekker bij en heb het altijd in huis. Bij patatjes, op een tosti, in de pasta.. ketchup is geweldig ;)
Mijn lievelingsketchup was altijd de Ketchup Hot van Heinz, een beetje spicy en wat minder zoet dan gewone ketchup.
Maargoed, ketchup uit de winkel is nou niet bepaald gezond met veel toevoegingen en veel suiker.
Al tijden probeer ik de perfecte ketchup zelf te maken, maar het was nooit echt gelukt. Het was of veel te zoet, of te waterig, of er zat te veel olie in. (Nou heb ik niet echt problemen met olie, maar als ketchup teveel naar olie smaakt is het gewoon niet lekker.)
Het gevolg was dat er nog altijd een fles Heinz Ketchup Hot in mijn koelkast stond.
Vorige week was de fles leeg en ik besloot dat er geen nieuwe meer zou komen.
Maar.. ik kan niet zonder ketchup dus noodgedwongen ging ik opnieuw aan de slag om zelf ketchup te maken.
Ik dacht even dat het weer helemaal aan het mislukken was omdat mijn ketchup er niet hetzelfde uitzag als de ketchup die ik altijd kocht, maar hij is lekker!
Hij is wat dikker dan gekochte ketchup en heeft een andere kleur, maar over de smaak ben ik erg tevreden. De smaak is wat sterker en niet zoet, maar toen ik een tosti maakte met vegan kaas en deze ketchup was ik verkocht. Eindelijk heb ik gezonde, suikervrije ketchup zonder troep die ook nog eens erg lekker is!
En ook heel fijn, deze ingrediënten staan waarschijnlijk standaard in je keukenkastje.


Wat heb je nodig? voor 1 cup ketchup.

1/2 cup tomatenpuree (zonder zout en zonder suiker)
1/4 cup groentebouillon
1 eetlepel citroensap
2 theelepels balsamico azijn
1 eetlepel hummus
1 theelepel knoflookpoeder
1/2 theelepel paprikapoeder
zwarte peper, naar smaak
zeezout, naar smaak

Hoe maak je het?

Doe alle ingrediënten in een blender of keukenmachine en mix tot de ketchup glad is.
Proef het en voeg eventueel naar smaak nog kruiden of specerijen toe.
Doe de ketchup in een steriel, goed afsluitbaar potje en bewaar in de koelkast.
De ketchup is ongeveer 2 weken houdbaar.

Tips:
- Check of al je ingrediënten echt vegan en suikervrij zijn (bouillon, balsamico azijn)
- De groentebouillon kun je gewoon maken met een groentebouillonblokje, lekker makkelijk.
- Maak de hummus zelf volgens dit recept, gezonder als hummus uit de supermarkt en dan heb je meteen twee lekkere smeersels ;)

0 comments:

Post a Comment