Monday, November 4, 2013

De waarheid achter wol

Deze maand wil ik wat meer aandacht besteden aan veganisme omdat het weer Vegan Challenge is.
Naast vegan recepten wilde ik ook wat andere vegan onderwerpen bespreken op deze blog omdat veganisme veel meer is dan alleen plantaardig eten.
Vandaag geen vrolijk onderwerp helaas maar de waarheid achter wol.

Ik dacht altijd dat wol best een diervriendelijk product was, of in ieder geval niet dieronvriendelijk.
Ik had zo'n leuk beeld in mijn hoofd van lieve schaapjes waarvan de wol dan liefdevol geschoren werd in de lente of zomer.
Het leek me dus prima om wollen kleding te dragen, lekker warm en niet erg voor het schaapje.
Niets was minder waar, toen ik een artikel las over mulesing was dit een klap in mijn gezicht, toen ik er een filmpje over zag moest ik huilen.

merino schaapje.

De wol van de schaapjes in Nederland is te grof voor de kledingindustrie, daarom komt 80% van alle schapenwol uit Australië.
Australië is niet bepaald diervriendelijk, de schaapjes worden daar op gruwelijke wijze behandeld.
Omdat de merino schapen zo veel wol hebben wil de wol bij de billen van het schaapje nog wel eens vies worden. Vliegen gaan hier eitjes in leggen, deze komen uit tot maden en de maden eten het weefsel van het schaap op, dit veroorzaakt ontstekingen.
Dit is voor schapen vaak dodelijk en zeker erg pijnlijk.
Om dit te voorkomen wordt er mulesing toegepast in Australië. Mulesing houd in dat de huid van het schaap er af gesneden wordt zodat er littekens ontstaan waar geen wol op groeit. Dit gebeurt zonder verdoving en zonder nazorg!
Daarnaast worden de lammetjes onverdoofd gecastreerd en wordt hun staartje afgeknipt of afgeklemd. De schapen hebben veel te weinig ruimte en ook het transport voor de slacht is verschrikkelijk.
Er zijn alternatieven voor mulesing, maar die kosten wat meer geld dus meestal wordt er toch voor mulesing gekozen helaas.

filmpje -waarschuwing : beelden van ernstig dierenleed-

Het probleem met producten waar wol in verwerkt is, is dat er bijna nooit op staat waar de wol vandaan komt. Als er "made in Holland" op het product staat hoeft de wol niet uit Nederland te komen.
En aangezien 80% van de wol uit Australië komt is de kans dus groot dat het schaapje een leven heeft gehad als wat ik hierboven beschreven heb.
(De rest van de wol komt overigens bijna allemaal uit Azië, waar dierenwelzijn ook niet bepaald hoog op de agenda staat).
Producten met wol zonder EKO-keurmerk vertrouw ik in ieder geval niet meer.
Daarnaast zijn er natuurlijk prima alternatieven voor wol, net zoals er ook prima alternatieven voor dons, bont en leer zijn.

Dus denk even goed na of je die UGGS echt wil kopen, of die mooie wollen winterjas.
Maar vooral, zoek zelf uit waar producten en materialen vandaan komen. Helaas staat er niet op producten dat er een hoop dierenleed aan vooraf is gegaan.

Wakker Dier
Meer info over mulesing
Meer info over het transport van de schaapjes

0 comments:

Post a Comment