Monday, November 11, 2013

Zaden crackers [vegan & glutenvrij]

Crackers vind ik altijd handig om in huis te hebben, ik eet vaak zuurdesemcrackers in plaats van brood maar ook als hapje met een lekkere spread zijn crackers altijd goed.
Ik maakte al eerder zelf crackers, maar ik was nooit helemaal tevreden met het resultaat, ze waren of niet knapperig genoeg of de smaak was niet helemaal goed.
Ik las dat je ook crackers kan maken met enkel zaden en water en dat leek me wel het proberen waard. En yay, wat een ontdekking! Ik weet nu al dat ik deze crackers nog heel vaak ga maken!
Laatst schreef ik een artikel over lijnzaad en hoe je dit kan gebruiken, deze crackers zijn daar een goed voorbeeld van.
Naast dat ze erg lekker zijn, zijn ze ook nog vegan, gluten-vrij en gemaakt zonder olie. Een super gezonde snack dus!


Ik maakte deze crackers met zonnebloempitten en sesamzaad maar je kan gewoon de zaden en pitten gebruiken die je zelf lekker vind of in huis hebt. Pompoenpitten, chiazaad en maanzaad lijkt me ook erg lekker, dat ga ik de volgende keer proberen.
Het lijnzaad kun je niet vervangen omdat dit zorgt voor de binding.

Wat heb je nodig?

1/2 cup gebroken lijnzaad
1 cup zonnebloempitten
1/2 cup sesamzaad (ik gebruikte wit en zwart sesamzaad)
1/2 theelepel zeezout
3/4 cup water

eventueel kruiden en specerijen naar smaak.
(ik gebruikte gedroogde oregano en zwarte peper)

Hoe maak je het?

- Verwarm de oven voor op 175 graden.
- Doe het lijnzaad met 3/4 cup water in een grote kom en laat dit 10 minuten staan tot het een gelachtige substantie is.
- Meng de andere zaden, pitten en het zout erdoorheen.
- Voeg eventueel kruiden naar smaak toe.
- Schep het mengsel op een bakplaat met bakpapier.
- Spreid het uit tot een dunne laag en zet de bakplaat in de oven.
- Bak ongeveer 30 minuten.
- Haal de bakplaat uit de oven en snijd met een pizzasnijder in kleine of grote crackers.
- Draai de crackers voorzichtig om (gebruik een mesje om ze los te maken van het bakpapier als ze een beetje vastzitten) en bak ze vervolgens nog 20 tot 30 minuten.
- Laat de crackers helemaal afkoelen.

In een luchtdichte doos kun je de crackers ongeveer een week bewaren.







Deze crackers zijn erg lekker met bijvoorbeeld homemade hummus of een avocado dip.

Enjoy!

0 comments:

Post a Comment