Saturday, November 9, 2013

Zelf shampoo maken 2.0

Eerder schreef ik een artikel over zelf shampoo maken omdat ik geen shampoo kon vinden die vegan is, mijn haar goed schoon krijgt en ook nog betaalbaar is.
Het shampoo recept uit dat artikel heb ik een hele tijd gebruikt, maar laatst las ik dat je je haar ook prima kan wassen met enkel baking soda en water.
Dat leek me wel het proberen waard omdat het nog makkelijker en goedkoper is.

Het was even zoeken naar de juiste verhouding, de eerste keer gebruikte ik veel te veel baking soda, waardoor mijn haar aanvoelde alsof ik net in de zee had gezwommen ;)
Ik vond het even wennen dat het helemaal niet schuimt, logisch.. maar ik was gewend om mijn haar helemaal in te smeren met shampoo tot het lekker schuimig was.
Maar.. het werkt!
Het is super makkelijk, je gebruikt geen chemische troep, je haar wordt lekker schoon en het kost bijna niks.

Het is overigens wel handig om een shampoo fles te gebruiken, de eerste keren dat ik mijn haar hiermee ging wassen gebruikte ik gewoon een bakje met het mengsel, maar dit is niet echt ideaal om het over je haar te verdelen. De shampoo is heel dun, ik had dus meer het idee dat ik een bak zout water over mijn hoofd aan het storten was ;)
Inmiddels doe ik het in een oude shampoo fles en daarmee kan ik het goed over mijn haar verdelen.

Wat heb je nodig?

1 cup water
1 afgestreken eetlepel baking soda
lege shampoo fles

Hoe maak je het?

Doe het water met de baking soda in een lege shampoo fles, goed schudden.. klaar! easy right?
Verdeel het met de shampoo fles over je haar, even in laten werken en daarna goed uitspoelen.

Wanneer je je haar hier een tijdje mee wast kun je wat minder baking soda gaan gebruiken, je kan het afbouwen en dan 1 theelepel baking soda per cup water of nog minder gebruiken.
Het schijnt dat je je haar ook enkel met water kan wassen, dan zou het na een tijd niet meer vet worden. Dit heb ik zelf niet geprobeerd, omdat ik dreads heb en mijn haar niet kan kammen wil ik het wel lekker schoon houden, en ik vraag me af of dit zonder shampoo en zonder kammen gaat lukken. Misschien probeer ik het nog ooit als ik geen dreads meer heb en dan hou ik jullie natuurlijk op de hoogte.

Deze shampoo is uiteraard geurloos, wil je toch een lekker geurtje in je haar dan kun je een druppel etherische olie op je haarborstel doen voordat je je haar gaat borstelen.
(Ik doe gewoon een druppeltje olie op mijn kruin).

0 comments:

Post a Comment