Friday, November 15, 2013

Appel crumble

Vandaag heb ik een heel makkelijk toetjes recept voor jullie: appel crumble!
Toen ik nog niet zo bezig was met gezonde voeding maakte ik wel eens crumble met bloem, en met veel (heel veel!) roomboter.
Toen ik gezonder ging eten ben ik de crumble helemaal vergeten, zonde eigenlijk want het is zo makkelijk en lekker.
Dit recept is veganistisch en als je glutenvrije havermout gebruikt ook glutenvrij.
Als je niet veganistisch eet kun je de agavesiroop vervangen door honing.
In plaats van soja slagroom kun je ook opgeklopte kokosroom gebruiken.

Het recept staat hier als toetje maar je kan deze crumble ook prima als ontbijt eten ;)
(De slagroom zou ik dan wel achterwege laten of eventueel vervangen door wat soja yoghurt.)



Wat heb je nodig? voor 2 personen

2 zoete appels
kaneel naar smaak
4 eetlepels havermout
3 eetlepels agavesiroop
1/2 theelepel vanille extract
een handje walnoten

optioneel: 
een handje rozijnen
soja slagroom (dit hoeft niet maar het maakt het wel echt lekkerder!)

Hoe maak je het?

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Was de appels en snijd ze ze blokjes.
Bestrooi de appels met kaneel en voeg eventueel wat rozijnen toe.
Schep de appel in een ovenschaaltje en zet het 5 tot 10 minuten in de oven.
Maak ondertussen de crumble door in een schaaltje de agavesiroop te mengen met het vanille extract en een beetje kaneel en er daarna de havermout doorheen te scheppen.
Zorg dat het kleverig is, maar niet te nat.
Haal de appel uit de oven en verdeel de havermout crumble erover. 
Strooi er wat walnoten overheen.
Zet het terug in de oven en bak ongeveer 15 minuten tot de crumble goudbruin en crunchy is.
Serveer de crumble warm met wat soja slagroom.

Tip: in plaats van appel kun je ook allerlei andere soorten fruit gebruiken, denk aan bosvruchten, peer, rabarber enz



0 comments:

Post a Comment