Monday, November 25, 2013

Voedingscentrum, oneerlijk over eten

Vandaag geen receptje maar wat meer informatie over Het Voedingscentrum! Ik wilde hier al tijden een artikel over schrijven maar ik was het helemaal vergeten, oeps!
In dit artikel vind je mijn mening over Het Voedingscentrum maar ik raad je aan om zelf de website even te bekijken zodat je zelf kan oordelen. En ik ben natuurlijk geen expert op het gebied van voeding, maar eens kritisch kijken naar dit soort autoriteiten kan zeker geen kwaad ;)

Als het in Nederland over een gezond voedingspatroon gaat wordt Het Voedingscentrum al snel genoemd.
Het Voedingscentrum is de autoriteit die consumenten wetenschappelijk onderbouwde en onafhankelijke informatie biedt over een gezonde, veilige en meer duurzame voedselkeuze. Dat zeggen ze in ieder geval zelf.

Ik nam een kijkje op de website van Het Voedingscentrum, om te kijken wat ze aanraden als gezonde voeding en een gezond eetpatroon.
Het is heel simpel, op Het Voedingscentrum staat "de schijf van vijf" waarop het voedingspatroon gebaseerd is. Verder kun je er de exacte hoeveelheden vinden van de verschillende producten en voedselgroepen die je zou moeten eten.

Toen ik hier naar keek had ik meteen twijfels. Vooral het dagmenu van Het Voedingscentrum vond ik nogal vreemd en heel tegenstrijdig met de informatie die ik eerder las over gezonde voeding.
Tijd dus om dit wat verder uit te zoeken!

De slagzin van Het Voedingscentrum luidt "eerlijk over eten" maar ze zijn toch niet zo eerlijk als ze beweren te zijn.
Als je op zoek gaat naar info over gezonde voeding kom je erachter dat Het Voedingscentrum iets heel anders zegt dan diëtisten, wetenschappers, voedingsdeskundigen enz.
Om een voorbeeld te noemen: kokosvet.
Er is veel informatie te vinden over de gezondheidsvoordelen van kokosvet, zeker in vergelijking met light bak en braadproducten.
Het voedingscentrum zegt het tegenovergestelde: kokosvet is ongezond, smeer halvarine op je boterham en eet magere vla als toetje. Een beetje vreemd als je het mij vraagt..



Het voedingscentrum blijkt geen onafhankelijk centrum te zijn, het wordt gefinancierd door de overheid, die weer samenwerken met veel voedingsmiddelenbedrijven als Unilever en Ahold.
De voeding die Het Voedingscentrum aanraadt wordt geproduceerd en verkocht door de financierders van Het Voedingscentrum, niet bepaald objectief dus.
Wanneer Unilever kokosolie gaat produceren is de kans groot dat Het Voedingscentrum het wel gaat aanraden als gezond.
Een voorbeeld: Het Voedingscentrum heeft een Vleeswijzer gemaakt die mede gefinancierd is door Het Voorlichtingsbureau Vlees.

Het Voedingscentrum wordt gesponsord door:

- Ahold
- H.J. Heinz B.V.
- Kellogs Benelux
- LU General Biscuits
- Sara Lee/Douwe Egberts Research
- Smiths Food Group BV
- Unilever Health Institute
- Productschap Akkerbouw
- Productschap Tuinbouw
- Productschap Margarine, Vetten en Oliën

Dat lijstje zegt voor mij genoeg!

Ik vind het shocking dat dit zomaar kan, maar het verbaasd me eigenlijk niet.
Ik wil Het Voedingscentrum niet in alles afkeuren maar wat mij betreft is een groot deel van de informatie die ze geven behoorlijk achterhaald.
Het bewijst vooral dat je het beste zelf op zoek kan gaan naar informatie (bekijk meerdere bronnen!)en zelf moet ondervinden wat bij jou lichaam past als het om gezonde voeding gaat.

Wat vind jij van Het Voedingscentrum?

0 comments:

Post a Comment