Sunday, September 29, 2013

Wildplukken : vlierbessen + recept

Sorry voor de mediastilte hier, ik was even heel erg druk met mijn webshopje en met school, en met iets anders leuks maar daar horen jullie later meer over ;)
Tussendoor had ik nog even tijd om vlierbessen te plukken en daar maakte ik heerlijk sap van.
Vlierbessen kun je niet rauw eten want dan zijn ze giftig, snoepen tijdens het plukken kan dus helaas niet.
Ik had nog nooit eerder vlierbessensap gemaakt, en ik moet toegeven dat ik wel even moest wennen aan de smaak. De smaak is behoorlijk sterk, sterker dan ik had verwacht.
Maar lekker is het wel, en daarnaast ook nog heel gezond!
Vlierbessensap kan helpen tegen griep, verkoudheid en keelpijn, heel fijn nu het weer kouder begint te worden buiten en half Nederland loopt te snotteren.
En wat is er nou leuker dan zelf bessen plukken en daarna een gezond sapje maken?
Vlier is een geweldige plant voor elke wildplukker, omdat je zowel de bloesem als de bessen kan gebruiken.

Als je vlierbessen gaat plukken neem dan een schaartje mee om de bessen van de trossen te plukken.
Let op dat er zo min mogelijk takjes aan de bessen blijven zitten.
Verder is het handig om een emmertje mee te nemen om de bessen in te verzamelen en oude kleren aan te doen.
Pluk alleen de donkere bessen, geen groene bessen.
Voor meer info over het plukken van vlier kun je kijken op de Wildpluk wiki, hier vind je meer recepten en alle eetbare delen van de plant.

[bron foto : www.touchworld.nl]

Wat heb je nodig?

1 kilo vlierbessen
halve liter water

Hoe maak je het?

Spoel de bessen eerst goed schoon voordat je ze gaat gebruiken om sap te maken.
Doe de bessen met het water in een grote pan en laat dit 20 minuten koken op een laag vuur.
Als het sap 20 minuten heeft gekookt en de bessen opengebarsten zijn neem je een tweede pan met daarboven een fijne zeef en schenk je het sap met het pulp van de bessen in de zeef.
Laat het goed uitlekken zodat al het sap in de pan komt.
Verwarm het sap opnieuw tot het bijna kookt en schenk het vervolgens in een schone fles (gespoeld met kokend water) en draai de dop erop.
Je kan het sap buiten de koelkast bewaren, na het openen van de fles is het sap nog enkele dagen houdbaar in de koelkast.

Tip: Als je de smaak van het sap te sterk vind kun je een beetje kokosbloesemsuiker toevoegen als je het sap opnieuw verwarmt, of het sap wat meer verdunnen met water.

0 comments:

Post a Comment