Tuesday, September 24, 2013

Kokos bonbons

Na de chocolade truffels wilde ik graag zelf bonbons maken.
Ik kan bij de bakker echt gaan staan kwijlen als ik de vitrine vol prachtige bonbons zie.
Maar die bonbons zijn behalve ongezond ook nog mega duur (ik snap dat het veel tijd kost om ze te maken en dat ze van goede kwaliteit zijn, maar als arme student ga ik ze gewoon echt niet kopen).
Zelf bonbons maken is blijkbaar helemaal niet moeilijk, en omdat ik bij de toko laatst een enorme zak geraspte kokos had gekocht wilde ik kokos bonbons maken.
En okay, 10 van deze bonbons achter elkaar eten is niet echt gezond, maar ze zijn wel een stuk gezonder als bonbons uit de winkel.
Oh en ze zijn heerlijk! Ik vind ze lekkerder dan een bounty..denk ik, ik heb al jaren geen bounty gegeten ;)


Wat heb je nodig? voor 10-12 bonbons.

1 cup geraspte kokos
6 dadels
1/4 cup kokosolie
1 theelepel vanille extract
1,5 eetlepel kokosmelk
80 gram pure chocolade (tenminste 75% cacao)

Hoe maak je het?

Doe de dadels in een bakje met warm water (voor ongeveer 10 minuten), zo worden ze wat zachter (makkelijker voor de keukenmachine). Verwijder daarna de pitten.
Smelt de kokosolie in een pannetje.
Doe de dadels met het vanille extract in een keukenmachine en mix tot een plakkerig goedje.
Mijn keukenmachine maalde de dadels niet helemaal fijn, maar dat is niet erg want stukjes dadel in de bonbons smaakt prima.
Als de kokosolie gesmolten is voeg je de geraspte kokos, de kokosmelk en het dadelprutje toe.
Meng dit goed door elkaar en doe het vervolgens in een bakje bekleed met vershoudfolie (zo krijg je het makkelijker uit het bakje),
Zet het bakje voor ongeveer 45 minuten in de vriezer zodat het uit kan harden.
Als het uitgehard is haal je het uit het bakje en snijd je het in blokjes ter grootte van een bonbon.
Smelt de chocolade au bain marie (of in de magnetron).
Leg een vel bakpapier op een bord.
Dip de kokosblokjes in de chocolade (dit wordt een heerlijke kliederboel!) en leg ze vervolgens op het bord.
Strooi eventueel wat kokosrasp over de bonbons als de chocolade nog een beetje zacht is.
Zet het bord met bonbons in de koelkast (ongeveer 45 minuten) zodat de chocolade uit kan harden.
Haal de bonbons een paar minuten voor het serveren uit de koelkast.
Geniet!

Tip: snijd de kokosplak in repen in plaats van in blokjes om zelf bounty's te maken!



0 comments:

Post a Comment