Thursday, September 19, 2013

Pizza met groene asperges, tomaat en basilicum

Pizza, comfort food wat bijna iedereen wel lekker vindt. Met een dunne bodem en verschillende toppings..smullen!
En pizza is ook nog een leuk en makkelijk om te maken!
Ik vind het deeg maken altijd wel een fijn werkje, alleen moet het best lang rijzen wat niet ideaal is als je weinig tijd hebt. Meestal maak ik daarom flink wat deeg en vries daarna een deel van het deeg of extra pizzabodems in.
Ik maakte laatst ook een pizzabodem van bloemkool, healty, lekker.. maar toch geen echte pizza naar mijn smaak ;)

Als je het deeg niet zelf wil maken kun je ook kant-en-klare pizzabodems kopen, deze liggen meestal in het koelvak in de supermarkt (wel even checken of er geen toevoegingen of suiker in zit!)


Wat heb je nodig? voor 2 pizza's

voor de bodem:

1,5 deciliter lauwwarm water
15 gram verse gist, of een half zakje instant gist
250 gram meel (ik gebruik meestal volkoren)
halve theelepel zeezout
3 eetlepels olijfolie

voor de saus:

6 eetlepels gezeefde tomaten (uit een pak)
1 klein blikje tomatenpuree
2 theelepels gedroogde basilicum
1 eetlepel olijfolie
peper en zout naar smaak

voor de topping:

ik gebruikte groene asperge puntjes, cherrytomaatjes, verse basilicum en geraspte oude kaas, maar je kan de pizza natuurlijk beleggen met wat je zelf lekker vind.
Voor een veggie pizza gebruik je veggie kaas of edelgist.

Hoe maak je het?

Doe de gist met een halve deciliter water in een kommetje en meng dit door elkaar.
Meng het meel met het zout in een beslagkom, maak in het midden een kuiltje en schenk het gistmengsel hierin.
Voeg de rest van het water en de olijfolie toe en meng dit door elkaar tot er een deeg ontstaat.
Haal het deeg uit de kom en kneed het ongeveer 5-10 minuten met de hand (door het deeg steeds dubbel te vouwen) tot het deeg soepel en elastisch is.
Maak een bal van het deeg en laat deze een uur rijzen op een warme tochtvrije plek.
Verwarm de oven voor op 220 graden.
Deel het deeg in tweeën en maak er twee balletjes van.
Bestuif het aanrecht met meel en rol de deegballen uit tot platte pizzabodems.
Leg een vel bakpapier op een bakplaat en leg de pizzabodems hierop.

Voor de saus meng je alle ingrediënten in een kommetje goed door elkaar.
Dit is echt een hele simpele basissaus, of ze dit in Italië goedkeuren vraag ik me af maar het smaakt prima vind ik ;)
 je kan er natuurlijk aan toevoegen wat je zelf wil zoals knoflook of verse kruiden.

Verdeel de saus over de pizzabodems.
Strooi er wat kaas over en beleg de pizza's vervolgens met je favoriete toppings.
Bak de pizza's ongeveer 8 minuten op 220 graden.
Smullen!

Het lijkt zo best veel werk, maar dat valt echt alles mee. En als je het deeg een keer gemaakt hebt stelt het niet veel meer voor.
Als je voor een kant-en-klare bodem gaat dan heb je de pizza binnen 5 minuten in de oven staan.

0 comments:

Post a Comment