Monday, September 2, 2013

Bramensap

Een paar dagen geleden ging ik bramen plukken, super leuk om te doen en het doet me aan vroeger denken. Vroeger ging ik bramen plukken met mijn vader en zusje, uren lang konden we ons vermaken en we waren zo trots op onze emmer vol bramen als we weer thuis kwamen.
Vervolgens maakte mijn vader er dan bramensap van, wat natuurlijk extra lekker smaakte omdat we zelf de bramen hadden geplukt ;)
Inmiddels maak ik het bramensap natuurlijk gewoon zelf, maar het smaakt nog net zo lekker als vroeger.


Ik maak het bramensap met kokosbloesemsuiker (ongeraffineerde suiker) maar je kan het ook zonder suiker of met andere zoetstof maken.

Wat heb je nodig?

1 kilo bramen
100 gram kokosbloesemsuiker (of meer/minder naar smaak)
water

glazen fles met dop, schoongemaakt en gespoeld met kokend water.

Hoe maak je het?

Doe de bramen in een grote bak met ruim water en laat ze hier een uur in liggen zodat ze schoon worden en eventuele insecten eruit komen.
Als de bramen schoon zijn doe je ze in een pan, vul met water tot de bramen onder water staan.
Breng dit aan de kook en laat het 5 minuten rustig pruttelen.
Zet een andere pan klaar en plaats hier een zeef op.
Schenk het bramensap met de bramen in de zeef en laat het uitlekken boven de pan.
Druk met de bolle kant van een lepel de bramen aan om het sap er uit te persen.
Als je alleen nog pulp overhebt is al het sap uit de bramen.
Voeg de kokosbloesemsuiker toe aan het sap en breng het opnieuw aan de kook.
Laat het 5 minuten rustig koken.
Schenk het sap in de glazen fles en draai de dop erop.

Als je het sap goed conserveert in een steriele fles kun je het een hele tijd bewaren buiten de koelkast.
Ik maak meestal geen hele grote hoeveelheden sap dus ik bewaar het altijd in de koelkast zonder het echt te conserveren, het blijft dan ongeveer een week houdbaar.




0 comments:

Post a Comment