Sunday, September 1, 2013

Wildplukken #1 : bramen

Het is weer bramentijd! Bramenstruiken komen veel voor in Nederland, ze staan in bossen, in de duinen en vaak ook gewoon langs de weg.
Als kind ging ik graag bramenplukken met mijn vader en zusje, om er vervolgens heerlijk bramensap van te maken.
Na dit eigenlijk helemaal vergeten te zijn kwam ik vorig jaar toevallig langs een paar bramenstruiken tijdens het wandelen en ik werd meteen weer enthousiast.
Inmiddels hangen de bramenstruiken vol met mooie donkerpaarse bramen dus een paar dagen geleden ging ik met 2 kleine emmertjes op pad om bramen te plukken.
Ik vind wildplukken super leuk, je bent lekker buiten, het is een leuke bezigheid en je komt ook nog thuis met bramen waar je in de winkel veel geld voor betaald, en zelfgeplukt is natuurlijk lekkerder ;)


Als je bramen gaat plukken zijn er een aantal dingen waar je op moet letten.

- Draag oude kleding
bramensap krijg je niet of heel moeilijk uit je kleren.
- Draag een lange broek & lange mouwen.
bramenstruiken zitten vol met doorns, met lange kleding voorkom je dat je thuis komt vol met schrammen.
- Pluk alleen donkerpaarse bramen die makkelijk loslaten van de takken.
alleen die bramen zijn rijp, groene & rode bramen of bramen die niet makkelijk loskomen van de takken zijn nog niet rijp.
- Pluk niet te dicht bij de grond.
dicht bij de grond kan er urine van dieren op de plant zitten.
- Pluk niet te veel.
pluk alleen wat je ook echt gaat gebruiken, laat de rest hangen voor andere plukkers.
- Neem meerdere bakjes/emmertjes mee.
als je veel plukt verdeel het dan over meerdere bakjes/emmertjes, anders worden de onderste bramen geplet.

Als je thuis komt kun je de bramen het beste meteen in een grote bak met water (en eventueel zout) doen. Er kunnen wat kleine insecten tussen de bramen zitten, door ze in water te leggen komen de beestjes boven drijven.
Als het goed is zinken de bramen. Bramen die drijven zijn niet rijp of rot, haal deze er uit.

Van de bramen die ik plukte maakte ik heerlijk bramensap, het recept daarvoor volgt later op de blog :)

Omdat ik bramen plukken zo leuk vind wil ik me wat meer gaan verdiepen in wildplukken, zodat ik meer heerlijke dingen uit de natuur kan halen en kan verwerken in gerechten.
Ik zal mijn volgende wildpluk avonturen zeker met jullie delen hier.
Wil je zelf ook wildplukken? Kijk dan eens op de Wildplukwijzer om te zien wat je bij jou in de buurt kan plukken.

0 comments:

Post a Comment