Wednesday, September 18, 2013

E-nummers

E-nummers zijn additieven die aan voedingsmiddelen worden toegevoegd.
Nummers die in de Europese Unie zijn toegelaten krijgen een E, daarom heten ze E-nummers.
Maar wat moet je met al die nummers?
Iedereen die wel eens een verpakking heeft gelezen in de supermarkt heeft ze zien staan, tussen allerlei onuitspreekbare woorden staan E-nummers.
Maar wat zijn het? En zijn ze slecht voor je?


Niet alle E-nummers zijn slecht voor onze gezondheid, zo heeft vitamine C bijvoorbeeld ook een E-nummer.
Volgens het voedingscentrum zijn E-nummers sowieso niet slecht voor je. Omdat er strenge eisen zitten aan de hoeveelheid van een additief die een product mag bevatten zou je er geen schadelijke hoeveelheid van binnen krijgen en kun je dus alles gewoon blijven eten, E-nummers of niet.

Ik vind dat een beetje een vreemde redenering, want ookal zou het een kleine hoeveelheid zijn, het blijft een schadelijke stof die je binnenkrijgt. En als je dit elke dag binnenkrijgt kan dat naar mijn idee in ieder geval niet goed voor je zijn.
Je gaat toch ook niet elke dag een druppel chloor in je drinken gooien omdat het toch maar één druppel is?
Ik zeg niet dat je er dood aan gaat, maar goed voor je kan het niet zijn.

Het lijkt wel alsof fabrikanten voedselverpakkingen zo onduidelijk mogelijk maken, en hoewel dit volgens de wet niet mag gebeurt het volgens mij wel.
Want als er goede en slechte E-nummers zijn, en deze staan bij elkaar tussen allemaal vreemde namen op de verpakking.. hoe kan ik dan als consumentje gaan beoordelen of ik het wel of niet zal kopen?


Corinne Gouget schreef een boekje over E-nummers, hierin staan alle E-nummers met uitleg over wat ze zijn. Ze gebruikt in dit boekje een stoplichtsysteem (dat systeem dat ook op verpakkingen zou komen maar wat toch afgewezen werd..)
Goede E-nummers zijn groen, slechte E-nummers zijn rood. De E-nummers die daar tussenin zitten zijn oranje.
SUPER HANDIG! Je hoeft dus niet zelf een heel onderzoek te gaan doen over welke nummers schadelijk zijn, of een uur te googlen voordat je weet of je een product wel of niet moet kopen, je kijkt gewoon even in het boekje "Wat zit er in ons eten?" en je weet genoeg.
Het is een klein boekje dat makkelijk in tas past en dus handig is om mee te nemen.
Ik heb het boekje standaard in mijn tas zitten, als ik dan twijfel over een product in de winkel kan ik het makkelijk even opzoeken.


Let jij op E-nummers?

0 comments:

Post a Comment