Thursday, May 2, 2013

Vegetarische plaattaart

Deze plaattaart is super makkelijk om te maken en ook nog eens heel lekker.
Het is iets tussen een quiche en een pizza in, en je kan hem beleggen met wat je zelf lekker vindt.

Wat heb je nodig?
(voor 4 personen)

1 pak bladerdeeg (=10 plakjes)
1 courgette
1 bakje kleine tomaatjes
1 bosje lente ui
1 rode peper
2 paprika's
klein bakje crème fraîche (125 ml)
3 eetlepels groene pesto
geraspte kaas (ongeveer 100 gram)

Ik gebruikte pittige kaas, maar je kan in principe elke kaas gebruiken die je lekker vindt.
Wil je geen crème fraîche gebruiken? Je kan ook andere room gebruiken zoals soja of kokosroom, alleen wordt je smeersel dan wel dunner. Alleen pesto gebruiken kan natuurlijk ook.
Ik gebruikte deze keer pesto uit een potje omdat ik weinig tijd had, maar zelf pesto maken is natuurlijk veel lekkerder!

Hoe maak je het?

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Laat het bladerdeeg ontdooien en leg de plakjes vervolgens een beetje op elkaar op een bakplaat met bakpapier, waardoor je een grote bladerdeeg plaat krijgt.
Druk de randjes goed aan en prik er wat gaatjes in met een vork.
Snij de lente uit, peper en paprika's klein en snijd de courgette in plakken.
Halveer de tomaatjes.
Bak het bladerdeeg 5 minuten voor in de oven en maak ondertussen het smeersel door de crème fraîche te mengen met de pesto.
Haal het bladerdeeg uit de oven en smeer het pesto mengsel erover.
Verdeel vervolgens de groenten over de plaat en strooi er wat geraspte kaas overheen.
Zet de plaat opnieuw in de oven en bak ongeveer 15 minuten tot de kaas gesmolten is.

Ik serveerde de plaattaart met een simpele salade.





de salade, met rucola, ijsbergsla, rode ui en cherry tomaatjes.
Met dressing van olijfolie en citroensap.



 
Ook leuk om als kleine porties te maken met 1 plakje bladerdeeg!
Perfect als party hapje op voor bij de lunch.
Ik maakte nu één klein taartje omdat ik een plak bladerdeeg over had, die eet ik morgen met wat salade als lunch.
Van de grote plaattaart vergat ik helaas een foto te maken toen hij gebakken was.




0 comments:

Post a Comment