Monday, May 6, 2013

Eten wanneer je trek hebt.

Iemand heeft ooit bedacht dat we hier 3 keer per dag een maaltijd eten met af en toe een tussendoortje.
Hier waren vast goede redenen voor (werk, pauze tijden, gezin) maar is dit wel zo handig?
Wat ik bij mezelf merk is dat 3 maaltijden per dag voor mij niet echt werkt, en omdat ik geloof dat ik daar niet de enige in ben schrijf ik er deze blog-post over.
Er zijn bij mij eigenlijk 2 mogelijkheden: of ik grijp naar te veel tussendoortjes omdat ik trek heb en "de maaltijd"  nog zo lang duurt. Of ik probeer niet te snacken tussendoor en prop me vervolgens met "de maaltijd" veel te vol.
Herkenbaar?

Ik denk dat ook met eetmomenten geldt dat je naar je lichaam moet luisteren.
Jou lichaam kan je echt beter vertellen wat je nodig hebt dan Het Voedingscentrum ;)
Dus eet gewoon wanneer je trek hebt!
Voel jij je fijner bij 6 keer per dag een kleine maaltijd, dan 3 keer een grote? Gewoon lekker doen!
Hetzelfde geldt voor tussendoortjes. Tussendoortjes mogen best, maar let wel op dat ze gezond zijn.
Zorg ervoor dat je genoeg gezonde snacks in huis hebt zodat je gewoon iets kan pakken als je trek hebt en niet naar ongezonde snacks grijpt.

Ook voor het verdelen van energie is vaker op een dag eten beter.
Het klinkt heel logisch dat het fijner is voor je lijf om steeds wat nieuwe energie te krijgen uit voeding, dan om 3 keer per dag volgestopt te worden met energie waar je dan lang mee moet doen.
Door vaker kleinere porties te eten blijft je energie niveau constanter.
Ken je dat gevoel dat je je futloos voelt een uurtje voordat je gaat eten? Dat gevoel wil je dus voorkomen.

Ik snap dat dit niet altijd mogelijk is in deze hectische maatschappij. Wanneer je een baan hebt waarbij je niet zomaar even kan gaan eten tussendoor en afhankelijk bent van de pauze wordt het wat moeilijk, maar ook dan zijn er mogelijkheden.
Let er dan vooral op dat wat je meeneemt naar je werk als tussendoortje makkelijk te bereiden en eten is. (een paar snoeptomaatjes tussendoor is makkelijker dan soep op gaan warmen..)

Binnenkort zal ik een stukje schrijven over snelle en handige tussendoortjes.

Herkende je iets in dit verhaal? Probeer dan eens om wat te veranderen aan je eetmomenten en zoek uit wat voor jou werkt. Eet wanneer je wil :)



0 comments:

Post a Comment