Wednesday, May 15, 2013

Hartige clafoutis met tomaat

Ik kende clafoutis eigenlijk alleen als toetje. Zo heerlijk, een warm luchtig toetje met kersen!
Maar toen ik op Chicks love food een recept tegen kwam voor een hartige clafoutis moest ik dat natuurlijk proberen!
Het originele recept is met feta, deze heb ik vervangen door mozzarella omdat niet iedereen hier dol is op feta. Ook voegde ik wat amandelschaafsel en basilicum toe.
En het was echt heel erg lekker! Het was erg luchtig en het deed me een beetje denken aan een quiche zonder deeg.
En tijdens het koken kreeg ik meteen allemaal ideeën voor variaties, dus binnenkort wellicht meer clafoutis recepten op Zoet-zuurtje!

Wat heb je nodig?

50 gram bloem
4 eieren
225 ml amandelmelk
400 gram tomaatjes
een grote bol buffel mozzarella
1 bakje tuinkers
3 eetlepels crème fraîche
1 theelepel gedroogde basilicum
zout
peper
amandelschaafsel
boter of olie om je ovenschaal/bakblik in te vetten

Hoe maak je het?

Verwarm de oven voor op 180 graden en vet een bakblik of ovenschaal in met boter.
Verdeel de tomaatjes over de schaal. Knip de tuinkers en verdeel deze samen met de basilicum ook over de schaal.
Scheur de mozzarella in stukjes en doe deze bij de tomaatjes en tuinkers.
Doe de bloem in een kom er voeg er al roerend de melk aan toe.
Voeg één voor één de eieren toe en klop het goed met een garde.
Als laatste voeg je de crème fraîche en zout en peper (naar smaak) toe. Klop het tot een glad beslag.
Schenk het mengsel over de tomaatjes en strooi er vervolgens wat amandelschaafsel overheen.
Zet de schaal op een rooster in de oven en bak de clafoutis in ongeveer 35 minuten goudbruin.
Let goed op dat de binnenkant niet meer vloeibaar is.

Ik serveerde de clafoutis als hoofdgerecht met een simpele salade, maar het is natuurlijk ook erg lekker als lunch.






0 comments:

Post a Comment