Wednesday, May 8, 2013

Amazing discovery : edelgist

Edelgist vlokken, dat klinkt helemaal niet zo lekker he? Niets is minder waar.
Het is een hartige smaakmaker met een kaasachtige smaak.
Perfect voor vegetariërs en veganisten en ook nog eens erg gezond!

Edelgist is rijk aan verschillende B vitaminen, foliumzuur, magnesium en kalium.
Het bestaat voor 51% uit eiwit (volgens mijn verpakking).
En omdat het zo veel B vitaminen bevat is het ook nog eens goed voor een mooie huid, haar en nagels!



Wat kun je er mee?

Veel! Je kan het bijvoorbeeld over de pasta of pizza strooien of er een kaassausje mee maken.
Ook is het erg lekker door de risotto. Als ik pesto maak doe ik er soms een beetje edelgist vlokken door heen om het wat meer smaak/pit te geven.
Kortom, je kan er heel veel mee! Eigenlijk bijna alle gerechten die je met kaas maakt kun je ook met edelgist maken als je een beetje experimenteert.

Een klein nadeel is dat het niet bij de supermarkt verkrijgbaar is, je moet er dus even voor naar de natuurwinkel.
Een bus edelgist kost rond de 4 euro, niet echt goedkoop dus maar je doet er best lang mee. Heel handig om in huis te hebben!
Ook is het lang houdbaar wat ik een groot voordeel vind.
En tja, kaas is ook duur dus een bus edelgist is zeker een goede investering vind ik!

0 comments:

Post a Comment