Friday, August 2, 2013

Aardbeientaart, vegan & raw

Laatst kwam ik een recept tegen voor gezonde aardbeientaart, en geloof me.. er is niets wat ik liever doe dan taart eten zonder schuldgevoel ;)
Het recept komt van Milou van de leuke blog Writer in heels (neem zeker even een kijkje op haar blog!) Dit is haar eerste eigen taart recept waar ze zeker trots op mag zijn.
En deze taart moest ik natuurlijk maken nu er heerlijke Hollandse aardbeien zijn.
En wauw, ik denk echt dat dit de lekkerste aardbeientaart ooit is! De smaak is perfect en hij is nog gezond ook.
Zo at ik zonder schuldgevoel een stuk aardbeientaart als ontbijt ;)
Zelfs mijn vader, die mijn baksels meestal bestempeld als "geiten-wollen-sokken-voedsel" vond de taart erg lekker, en dat wil wat zeggen.
Bij deze dus, bedankt Milou voor het geweldige recept!

Ik heb het recept een beetje aangepast, zo gebruikte ik amandelen in plaats van cashewnoten omdat ik dat lekkerder vind en ik voegde een glossy laagje toe aan de taart.



Wat heb je nodig?

voor de bodem:
2 cups walnoten
1 cup amandelen
1 cup dadels
1 vanille stokje
mespunt zout

voor de vulling:
2 tot 2,5 cup aardbeien
1 cup dadels
1/3 cup kokosolie
wat aardbeien voor de garnering
1,5 eetlepel aardbeienjam (check even of deze vegan & suikervrij is)
1,5 eetlepel water

Hoe maak je het?

Doe de noten in een blender of keukenmachine en maal ze klein, voeg de dadels toe en maal tot een plakkerig geheel.
Schraap het merg uit het vanillestokje en voeg dit samen met het zout toe aan het mengsel, maal nog even kort tot alles goed gemengd is.
Haal het mengsel uit de blender en kneed het tot een bal.
Leg een vel bakpapier in je taartvorm (zo krijg je hem beter uit de vorm) en verdeel het mengsel over de bodem.
Druk het goed aan en zorg dat je een klein opstaand randje hebt aan de zijkant.
Zet de taartbodem even in de vriezer.
Maak de blender/keukenmachine schoon.
Verwijder de kroontjes van de aardbeien en doe deze samen met de dadels en kokosolie in de blender.
Maal tot een gladde puree (het hoeft niet helemaal glad te zijn).
Proef of de vulling op smaak is en voeg eventueel nog wat dadels of aardbeien toe.
Schenk het mengsel op de taartbodem en spreid het goed uit, probeer de bovenkant zo glad mogelijk te maken, dan blijven de aardbeien er mooier op liggen.
Zet de taart met vulling ongeveer 3 uur in de vriezer om op te stijven.
Na 3 uur haal je de taart uit de vriezer om de garnering erop te doen.
Snijd de overgebleven aardbeien in plakjes en leg deze op de taart.
Verwarm in een pannetje de aardbeienjam met het water tot dit gemengd en dun is.
Strijk dit vervolgens met een kwastje voorzichtig over de laag aardbeien op de taart, zo krijgen de aardbeien een mooi glossy laagje.
Bewaar de taart in de koelkast.



0 comments:

Post a Comment