Saturday, August 10, 2013

Peper limoen boter

Ik ben dol op zelfgemaakte kruidenboter (het recept vind je hier) maar soms wil je gewoon wat afwisseling. Ik wilde wel even wat anders dan die knoflook smaak en was op zoek naar een spicy boter.
Het leek me een goed idee om boter met rode peper te maken, maar met alleen peper miste ik nog iets, daarom voegde ik bij de 2e poging wat limoen toe.. spicy met een beetje fris en zuur van de limoen. En het is zo lekker!
We aten deze boter op een zelfgebakken bruin stokbroodje bij de barbecue en het was een succes.

De boter kun je het beste een dag van te voren maken, zodat de smaken goed in de boter trekken.
Je kan voor dit recept een pakje ongezouten roomboter kopen, als je een vegan boter wil kun je dit recept van Vegetus gebruiken om zelf boter te maken.
Ik probeerde ze allebei, en de vegan boter smaakt minstens net zo goed, het smaakt niet precies naar "echte" boter maar wel erg lekker!



Wat heb je nodig?

200 gram vegan boter of ongezouten roomboter
2 rode pepers
1 biologische limoen

Hoe maak je het?

Haal de boter op tijd uit de koelkast zodat deze zacht wordt.
Snijd de pepers doormidden en verwijder van één peper de zaadlijsten. (Wil je minder spicy boter verwijder dan ook de zaadlijsten van de andere peper. Voor super spicy boter laat je de zaadlijsten in beide pepers zitten).
Snijd de pepers fijn en rasp de schil van de limoen.
Meng de pepers en limoenschil door de boter en voeg 1 eetlepel (of meer naar smaak) limoensap toe.
Meng opnieuw goed door elkaar.
Schep de boter in een bakje of schaaltje en dek het af met vershoudfolie.
Bewaar in de koelkast.

0 comments:

Post a Comment