Tuesday, August 20, 2013

Cruesli recept

Cruesli, of granola (maar cruesli klinkt lekkerder!) is een makkelijk en snel ontbijt.
Zoals ik al eerder vertelde was ik gek op cruesli, ik kocht altijd van die pakken van Quaker in de supermarkt. Toen ik gezonder wilde gaan eten en stoppen met geraffineerde suiker moest de Quaker cruesli dus ook de deur uit. Stiekem vond ik dit heel jammer omdat dit het enige ontbijtje was waar ik echt van kon genieten in de ochtend ;)
Ik stapte over op overnight oats, super lekker en veel gezonder.
Maar als je van een krokanter ontbijtje houdt kun je ook zelf cruesli maken.
Het is super makkelijk, het kost je ongeveer 5 minuten tijd en daarna moet het nog even in de oven.
Als je zelf cruesli maakt weet je zeker dat er geen ongezonde dingen in zitten en daarnaast is het ook nog veel goedkoper dan cruesli uit een pak.


Dit is mijn basisrecept voor cruesli, dit kun je zelf na het bakken mengen met je favoriete toevoegingen of je kan het zo in de yoghurt of melk doen met wat vers fruit.

Wat heb je nodig?

1 cup havermout
1 cup muesli
2 eetlepels lijnzaad
3 eetlepels pindakaas
5 eetlepels biologische honing

Hoe maak je het?

Verwarm de oven voor op 175 graden en leg een vel bakpapier op een bakplaat.
Doe de havermout, muesli en lijnzaad in een kom en meng dit door elkaar.
Verwarm in een klein pannetje op een laag vuur de pindakaas en honing tot het gesmolten en gemengd is.
Schenk het pindakaas-honing mengsel in de kom bij de droge ingrediënten en meng het goed door elkaar tot alles bedekt is met een plakkerig laagje.
Spreid het mengsel uit over de bakplaat en druk het een klein beetje aan.
Zet de bakplaat in de oven en bak ongeveer 20-25 minuten. Schep tussendoor de cruesli een keer door zodat alle kanten mooi goudbruin worden. Let op dat de cruesli niet te donker wordt.
Laat de cruesli volledig afkoelen op de bakplaat.

Meng de cruesli met je favoriete toevoegingen, denk aan gedroogd fruit, noten, stukjes pure chocolade, zaden en pitten.
Bewaar de cruesli in een luchtdichte doos.

 
 

0 comments:

Post a Comment