Tuesday, August 6, 2013

Amazing discovery : Baking soda

Ik bedacht me laatst dat ik nog nooit een blogje had geschreven over baking soda, terwijl ik het echt een geweldig product vindt.
Je kan er zo veel mee! Van bakken tot schoonmaken tot bijvoorbeeld zelf deodorant maken.



Baking soda is een natuurlijke stof die al sinds de 18e eeuw gebruikt wordt. Het middel werd toen nog chemisch vervaardigd maar sinds de 20e eeuw komt het van een natuurlijke bron.
Het is een minerale stof genaamd trona, die wordt gebruikt als rijsmiddel, zuurteregelaar, stabilisator, tegen overtollig maagzuur, schoonmaken, deodoriseren (luchtjes neutraliseren), vlekken verwijderen, ontvetten, ontzuren en ontkalken.

Dit kun je er o.a. mee:

- als rijsmiddel gebruik in baksels
- je groenten en fruit wassen en ontdoen van bestrijdingsmiddelen.
- gebruiken als allesreiniger
- als vloerreiniger
- als ontstopper
- als matrasverfrisser
- als wasmiddelversterker
- als textielverfrisser
- ontkalker voor o.a. je waterkoker
- gebruiken als mondwater
- gebruiken als shampoo
- een voetenbad mee maken
- deodorant maken
- helpt tegen jeuk
- helpt tegen misselijkheid
- werkt als maagzuurremmer


Wat ik hier boven opnoemde is maar een klein deel van de mogelijkheden met baking soda, genoeg redenen dus om een pakje aan te schaffen.
Baking soda is in de meeste supermarkten niet te koop maar bij de toko of online heb je voor ongeveer 1,50 euro een pak. Met een pak doe je behoorlijk lang dus duur is het niet.
Ik koop meestal de baking soda van Arm and Hammer.

Voor meer info en mogelijkheden met baking soda kun je deze website bekijken. Daar vindt je meer achtergrond informatie maar ook recepten voor schoonmaakmiddelen enz.
Echt met azijn (ook zo'n wondermiddel) en baking soda.. oké, en een stofzuiger krijg je heel je huis schoon.

Gebruik jij wel eens baking soda?

0 comments:

Post a Comment