Friday, August 30, 2013

Broccolisoep

Ik maak niet zo vaak soep, stom eigenlijk.. want als ik dan een keer soep maak denk ik "waarom maak ik dat niet vaker?!"
Het fijne van soep is dat het (meestal) makkelijk en snel is, en dat je het in kan vriezen.
Mijn voornemen is meer te soepen te maken als het weer kouder wordt, want in winter is een dikke warme soep heerlijk, zoals erwtensoep en pompoensoep.
Het nadeel is alleen dat ik een klein vriesvakje heb en geen grote vriezer, echt veel soep kan ik dus niet invriezen. En in mijn studentenkamer is ook echt geen ruimte meer over voor een vriezer ;)

Vorige week maakte ik broccolisoep, een recept uit de Allerhande met een paar aanpassingen. Ik at de soep als hoofdgerecht met brood erbij en de volgende dag als lunch.
Een culinair hoogstandje is het niet want zoals je hier boven al leest ben ik geen soep-expert ;)
Maar het is wel een lekkere en voedzame soep.


Wat heb je nodig?

1 grote aardappel
1 liter water
2 groenten bouillonblokjes
1 kleine ui
1 teen knoflook
700 gram broccoli
2 handen verse basilicum
2 theelepels gedroogde peterselie
snufje zout
zwarte peper naar smaak
1 pakje Alpro kookroom

Hoe maak je het?

Maak de broccoli schoon en haal de roosjes van de stam.
Schil de aardappel en snijd deze in kleine blokjes.
Snipper de ui en snijd de knoflook klein.
Doe de bouillonblokjes met het water in een pan en breng dit aan de kook.
Doe de aardappelblokjes, broccoliroosjes, knoflook en ui in het water en kook 12 tot 15 minuten.
Voeg de gedroogde peterselie, basilicum en 1/3 van de kookroom toe.
Haal de pan van het vuur en pureer de soep met een staafmixer tot de soep glad is.
Breng de soep op smaak met zout en peper.
Schep de soep in de borden en schenk er nog wat kookroom in, garneer met een blaadje basilicum.

Wat is jou favoriete soep?

Oh en ik ben heel benieuwd naar jullie vragen! Stel ze hier. Ask me anything!

0 comments:

Post a Comment