Sunday, April 14, 2013

Ovenschotel met pompoen

Eigenlijk doe ik veel te weinig met pompoen want de smaak is heerlijk.
Maar stiekem zie ik er altijd een beetje tegenop om een pompoen te ontleden (vooral het schillen).
Niet alle pompoen hoeft geschild te worden schijnt maar ik doe dit wel altijd omdat ik de schil niet zo lekker vind.
Maar ik moest en zou deze ovenschotel proberen, dit is het geworden, een ovenschotel met pompoen in de kleuren van de lente.



Wat heb je nodig?

1 biologische pompoen
3 aardappelen
1 prei
1 winterpeen
1 ui
2 teentjes knoflook
1 theelepel geraspte gember
1 eetlepel olie (ik gebruikte olijfolie)
100 ml sojaroom
125 ml sojamelk
2 eieren
1 theelepel komijnpoeder
2 theelepels kerriepoeder
1 theelepel kurkuma
snufje zout
snufje peper
50 gram geraspte kaas (ik gebruikte belegen kaas ,maar schapenkaas of vega-kaas kan ook)

Hoe maak je het?

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Schil de aardappel en snijd deze in blokjes. Schil de wortel en snijd deze in dunne plakjes.
Schil de pompoen en verwijder de pitten en draden (gooi de pitten niet weg!), snijd vervolgens het vruchtvlees in blokjes.
Pel de ui en snijd deze fijn. Pers de knoflook fijn en rasp de gember.
Doe de olie in een braadpan en voeg de ui, knoflook en gember toe.
Laat even glazig worden en voeg vervolgens de aardappel, wortel en pompoen toe.
Laat een paar minuten meebakken en voeg dan de room en kruiden toe.
Stoof 10 minuten op een laag vuur en snijd ondertussen de prei in ringen. Laat de prei de laatste 5 minuten meestoven.
Vet een ovenschaal in en doe hier de stoofschotel in.
Klop de eieren door de melk en schenk dit over de schotel.
Verdeel de geraspte kaas over de schotel voor een knapperig korstje en zet de schaal in de oven.
De schotel moet ongeveer 30 minuten in de oven op 180 graden, het korstje moet mooi lichtbruin en een beetje knapperig zijn.

 
 

0 comments:

Post a Comment