Wednesday, October 2, 2013

Review: Een pleidooi voor echt eten

Al een hele tijd stond dit boek op mijn to-read lijstje en eindelijk kocht ik het, binnen 2 dagen las ik het uit, een pleidooi voor echt eten, geschreven door Michael Pollan.
En wat een ontzettend fijn boek is dit! Het overtrof mijn verwachtingen omdat het niet alleen een interessant boek is, maar ook nog makkelijk leest.
Pollan schrijft in dit boek over Echt eten, want in de supermarkt is er volgens hem nog maar weinig Echt eten te vinden. Wel zijn er veel "voedselachtige substanties" te vinden, zoals hij dat zo leuk omschrijft.
In dit boek schrijft Pollan o.a. over wat we nu eten en wat we vroeger aten, en hoe dat zo veranderd is. Ook over de voedingspatronen en eetgewoonten van andere culturen wordt veel geschreven.
Pollan schrijft nuchter, met heldere voorbeelden en een kritische ondertoon.



Die nuchterheid vind ik heel fijn. Er is zoveel te doen over gezonde voeding, met zoveel tegenstrijdige ideeën en adviezen dat je als foodie door de bomen het bos niet meer ziet.
Wat is nou wel goed? Wat houdt een gezond eetpatroon precies in?

In dit boek geeft Michael Pollan een aantal adviezen/regels over wat wel en niet te eten.
De cover van het boek verklapt de basis al, Echt eten, niet te veel, vooral planten.
Deze adviezen/regels worden in het boek duidelijk toegelicht en onderverdeeld in kleinere regels zoals "Eet niets wat uw overgrootmoeder niet als eten zou herkennen", "Mijd voedingsmiddelen die goed voor uw gezondheid beweren te zijn" en "Haal uw brandstof niet waar uw auto dat ook doet".
Ik moest regelmatig lachen als ik dit boek zat te lezen omdat alles zo lekker nuchter en soms zelfs grappig omschreven is.

Wat ik goed vind aan de adviezen/regels in het boek is dat ze haalbaar zijn en dat niet alles voorgekauwd is. In veel boeken over gezonde voeding staat precies wat je wel en ook vooral niet mag eten, dat is bij dit boek niet zo. "Eet vooral planten, met name bladeren" is een helder advies, maar wat voor bladeren dat mag je lekker zelf kiezen.
Gewoon vertrouwen op je gezonde verstand, kiezen voor echt voedsel en bewust eten.
Dit maakt het naar mijn idee een stuk praktischer en haalbaarder om de adviezen op te volgen.

Een fijn boek voor elke foodie, maar misschien nog wel een fijner boek voor mensen die helemaal niet veel met eten bezig zijn. Dit boek maakt je bewuster van wat je eet, maar vooral ook van hoe je eet. En als je wat gezonder en minder bewerkt voedsel wil gaan eten dan is dit boek zeker een aanrader vanwege de duidelijke info en praktische tips.

Echt een must read!

0 comments:

Post a Comment