Tuesday, October 8, 2013

Appelchips

Het is appeltijd! Er zijn nu volop heerlijke appels verkrijgbaar, en omdat ze in het seizoen zijn, zijn ze ook nog lekker goedkoop! Helemaal goed dus, en voor mij een goede reden om hier een lekker appel receptje met jullie te delen.
Zoals ik al eerder vertelde ben ik stiekem gek op chips, ik eet het met mate, maar het is ZO lekker.
Ter vervanging voor deze ongezonde snack eet ik nu regelmatig geroosterde kikkererwten, ook lekker en veel gezonder.
Maar met appel kun je ook chips maken, en met wat kaneel er op geeft het mij een echt herfstgevoel.
Eigenlijk vind ik de herfst niet zo leuk, ik ben meer een zomer meisje maar deze chips maken de herfst wel wat aangenamer ;)


Wat heb je nodig?
2 appels
kaneel, naar smaak
2 eetlepels citroensap

Hoe maak je het?

Verwarm de oven voor op 100 graden en leg een vel bakpapier op een bakplaat.
Haal met een appelboor het klokhuis uit de appels.
Snijd de appels met een mandoline of een scherp mes in hele dunne plakjes.
Doe de appels in een schaal en meng het citroensap en de kaneel erdoor.
Verdeel de appelschijfjes over de bakplaat, leg ze naast elkaar en zorg dat ze niet over elkaar liggen.
Zet de bakplaat in het midden van de oven en bak de appelchips in 1,5/2uur knapperig.
In een luchtdichte bak kun je de chips 2 tot 3 dagen knapperig houden (mij is dit nooit gelukt, ze waren altijd binnen één dag al op).
Geniet van deze heerlijke herfst chips!

Tip: hoelang de appelchips in de oven moeten is afhankelijk van je oven en de dikte van de appelschijfjes, het kan dus dat ze wat eerder klaar zijn of langer in de oven moeten dan in dit recept staat. Even tussendoor proeven dus!
Tip: deze appelchips zijn ook heel leuk om een dessert mee te garneren!


0 comments:

Post a Comment