Sunday, October 13, 2013

Gezond eten, hoe begin je?

Als je er over denkt om gezonder te gaan eten is het vaak lastig hoe je moet beginnen.
Wat is gezond? En hoe pak je gezond eten aan?
Ik vond dit vooral in het begin heel lastig, ik las veel info over voeding en overal werd iets anders gezegd. Door al die info kun je het gevoel krijgen dat je het nooit goed doet en dat gezond eten daarom niet haalbaar is.
Vervolgens ben ik dus maar zelf van alles gaan proberen en uitzoeken, om te kijken wat voor mij werkt en wat gezonde voeding voor mij persoonlijk inhoud.


Het belangrijkste is om niet alles in één keer te veranderen. Dit kan wel maar het is heel moeilijk om van de ene op de andere dag je eetpatroon te veranderen en vol te houden.
Begin dus klein!
Het kan fijn zijn om voordat je je eetpatroon gaat veranderen één week een eetdagboek bij te houden, zo krijg je een goed beeld van wat je eet en ook van wat je kan veranderen.
Snack je veel ongezonde tussendoortjes? Pak dit dan als eerste aan.
Drink je veel frisdrank? Kies er dan voor om eerst dit te veranderen.
Door steeds één eetgewoonte aan te pakken blijft het haalbaar en veel beter vol te houden.
Stap voor stap ga je steeds wat gezonder eten tot je een eetpatroon ontwikkeld hebt waar jij je goed bij voelt en wat je goed vol kan houden.
Gezonder eten als een eetpatroon in plaats van een dieet is iets wat je voor een lange tijd, of de rest van je leven wil doen. Niet maar tijdelijk zoals bij een dieet, het is dus belangrijk dat je eetpatroon haalbaar en vooral ook heel lekker is.
Er zijn zo veel gezonde dingen die heel lekker zijn, en als je in kleine stapjes je eetpatroon veranderd zal je de lekkere ongezonde dingen niet eens missen.

Zelf dingen uitproberen werkte voor mij heel goed. Elk lichaam is anders en reageert ook anders op voeding. Wat voor iemand anders heel goed werkt kan voor mij helemaal niet werken en andersom.
Ga op zoek naar recepten en probeer dingen uit. Test waar je lichaam goed en niet goed op reageert. Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat ik niet zo goed tegen zuivel kan.
Door gezond te eten ga je je fitter voelen en heb je meer energie, en als je dat aan je lichaam merkt is het makkelijker om ongezonde dingen te laten staan.

Wanneer je voedingspatroon veranderd zal ook je smaak veranderen.
Nu ik al een tijd geen geraffineerde suiker meer eet merk ik dat ik zoete dingen die ik eerst heerlijk vond nu echt veel te zoet vind. En door het vermijden van geraffineerde suiker geniet ik nu veel meer van vers fruit.

Het uitproberen van nieuwe recepten, producten en smaken vind ik heel leuk en verrassend! Ik had nooit kunnen denken dat een gezonde rauwe aardbeientaart net zo lekker (of zelfs lekkerder) is dan een aardbeientaart uit de winkel. Stoppen met frisdrank drinken vond ik lastig in het begin (ex cola addict speaking!) maar nu vind ik het helemaal niet meer zo lekker en mis ik het totaal niet.
Gezond eten is echt wel haalbaar, en daarnaast ook leuk en vooral heel lekker!

0 comments:

Post a Comment