Saturday, October 5, 2013

Energie cruesli

Ik heb een nieuw cruesli recept voor jullie, deze keer cruesli voor veel energie!
Want nu het weer herst is en het kouder wordt buiten kunnen we allemaal wel een beetje extra energie gebruiken.
Loop je net als ik ook al te hoesten en snotteren? Maak dan eens gember citroen thee, een lekkere gezonde thee die helpt bij verkoudheid.

Ik eet als ontbijt meestal overnight oats of cruesli, net waar ik zin in heb en allebei lekker makkelijk en snel.
Het recept hieronder is hoe ik de energie cruesli meestal maak, maar je kan er natuurlijk eindeloos mee variëren. Je kan natuurlijk ook andere zaden, pitten, fruit of superfoods toevoegen en de cruesli zo helemaal naar jouw smaak aanpassen.
En echt, als je dit één keer hebt gegeten wil je nooit meer kant-en-klaar cruesli uit een pak!


Wat heb je nodig?

1 cup havermout
1 cup muesli (gewoon muesli vlokken zonder toevoegingen)
2 eetlepels pindakaas
4 eetlepels biologische honing
1,5 eetlepel lijnzaad
1 eetlepel sesamzaad
2 eetlepels geraspte kokos
1/2 cup cranberries of goji bessen
1/2 cup ongezouten ongebrande noten
zonnebloempitten en/of pompoenpitten naar smaak

Hoe maak je het?

Verwarm de oven voor op 175 graden en leg een vel bakpapier op een bakplaat.
Meng de havermout en muesli door elkaar in een kom.
Verwarm in een pannetje de honing en de pindakaas tot dit gesmolten en goed gemengd is.
Schenk het honing-pindakaas mengsel bij de havermout en muesli en meng dit goed door elkaar.
Spreid de cruesli uit op de bakplaat en bak het in ongeveer 20 minuten lichtbruin en knapperig (tussendoor even doorscheppen zodat alle kanten mooi bruin worden).
Let op dat de cruesli niet te donker wordt.
Laat de cruesli volledig afkoelen en meng er vervolgens de rest van de ingrediënten doorheen.
Bewaar de cruesli in een luchtdichte pot, bijvoorbeeld een weckpot, zo blijft het 3 weken krokant.

Tip: meng naast de cruesli ook nog wat vers fruit door je melk of yoghurt!

Verder ben ik heel druk bezig met mijn afstudeeronderzoek!
Op de blog Waar is het eten kun je zien waar ik mee bezig ben, ook kun je er een aantal interessante docu's, filmpjes en boeken vinden.

0 comments:

Post a Comment