Friday, January 3, 2014

Tips om beter te slapen

Veel mensen met fibromyalgie hebben last van slaapproblemen. Maar niet alleen mensen met fibromyalgie natuurlijk,
veel mensen hebben moeite met in slaap vallen of doorslapen.
Slecht slapen is niet alleen heel vervelend, het is ook iets wat je serieus moet nemen. Een nachtje wat minder slapen
is heel normaal maar als je heel vaak of al een langere tijd slecht slaapt is dit iets om aandacht aan te besteden want
een goede nachtrust heb je echt nodig.
Toen ik echt heel slecht sliep kon ik na een tijd niet meer normaal functioneren omdat ik alles heel vaag beleefde,
alsof ik in een droomwereld leefde (zoals op het plaatje hieronder, uit een van mijn favoriete films Fight Club). Ik slaap
nog steeds niet geweldig maar wel beter als een tijd geleden.

Deze tips en trucjes hebben mij daarbij geholpen en misschien kunnen jullie er ook wat mee,
daarom wil ik ze graag met jullie delen.



1. Sluit jezelf af van de rest van de wereld.

Slapen is slapen, en daar heb je geen computer, tablet, tv, telefoon enz. voor nodig. Zet je tv en computer dus uit want
dit leidt alleen maar af en houd je uit je slaap. Je telefoon kun je ook het beste uitzetten, zelf doe ik dit niet (want
noodgevallen en geen huistelefoon) maar ik zet de instellingen zo dat hij alleen af gaat als ik gebeld wordt, zo wordt je
niet van elk smsje/appje enz. wakker of afgeleid. De wereld vergaat niet als je die berichtjes pas de volgende dag leest
en als het echt heel belangrijk is bellen mensen wel.

Om je nog verder af te zonderen van de rest van de wereld zorg je er voor dat je kamer donker is en je geen last hebt
van geluiden. Verduister je kamer zodat je kamer niet verlicht wordt wanneer er een auto door de straat rijd. Doe het
raam dicht, zodat je geen last hebt van geluiden buiten. Vind je het te benauwd met de raam dicht of heb je juist last van
geluiden van huisgenoten, gebruik dan oordoppen.

2. Een notitie boekje & pen naast je bed.

Voor iedereen die wel eens piekert en daarom niet goed in slaap kan komen: leg een notitieboekje en een pen naast
je bed! Als je ergens over ligt te piekeren of denkt aan iets wat je niet mag vergeten schrijf je dit op.
Zo kun je het op dat moment beter los laten en makkelijker in slaap komen.

3. Doe je klok de deur uit!

Ik heb al jaren geen klok en dit is zo fijn! Als er iets heel irritant en frustrerend is als je niet kan slapen is het wel de
klok of wekker die je de hele tijd kan zien. Je ziet de tijd langzaam voorbij kruipen en raakt alleen maar meer
gefrustreerd. Doe je klok/wekker weg of zorg er in ieder geval voor dat je hem niet kan zien vanuit je bed! Als je geen
afstand kan doen van je wekker draai hem dan om, zodat je de tijd niet ziet als je in bed ligt.


4. Ritme.

Een vast ritme heeft mij het beste geholpen om beter te kunnen slapen, dit werkt niet meteen maar uiteindelijk helpt
het wel. Probeer om altijd rond dezelfde tijd naar bed te gaan en op te staan.
Ik geef toe dat ik me hierdoor af en toe een saaie oma voel, maar het werkt ;)
Altijd precies dezelfde tijd hoeft natuurlijk niet, maar probeer het verschil wel klein te houden.
Probeer als je heel moe bent toch om op te blijven tot (ongeveer) de tijd waarop je normaal gesproken naar bed gaat,
en sta ook op de normale tijd op als je heel slecht geslapen hebt. Een paar uurtjes langer blijven liggen is misschien
verleidelijk maar voor je ritme is dit niet goed.

5. Ontspanningsoefeningen.

Yoga of ontspanningsoefeningen kunnen je helpen om rustig te worden en beter te ontspannen.
Mediteren is ook een goede manier om te ontspannen en tot rust te komen.
Klinkt dit een beetje te ingewikkeld of vaag voor je? Met wat simpele ademhalingsoefeningen kom je al een heel eind.
Op Youtube kun je filmpjes vinden met (ademhalings)oefeningen, probeer uit wat voor jou werkt.

6. Eten & drinken.

Dat je beter geen koffie kan drinken voor je naar bed gaat hoef ik jullie niet te vertellen toch?
Vaak wordt aangeraden om na 20.00 uur niets meer te eten, maar als je net als ik graag nog wat snackt in de avond
is dat niet echt een optie. Kies voor iets wat licht verteerbaar is en eet niet te veel. Wanneer je veel eet of iets wat
zwaar op de maag ligt is je lichaam nog hard aan het werken als je wil gaan slapen. Daarnaast is het ook niet echt
goed voor de lijn, want zo veel voedsel heb je helemaal niet nodig als je gaat slapen omdat je nauwelijks energie
verbruikt. Als je graag thee drinkt in de avond kies dan voor een thee zonder cafeïne en theïne, of kies voor een
slaap thee.

7. Een goed boek.

Als je echt een waardeloze nacht hebt waarbij werkelijk niks helpt om in slaap te vallen pak dan een goed boek.
Soms heb je gewoon een nacht waarbij slapen gewoon onmogelijk blijkt te zijn. Accepteer het. Leg je neer bij het
feit dat je niet kunt slapen. Ga niks productiefs doen, dan weet je zeker dat je niet meer zal slapen en je concentratie
is waarschijnlijk toch niet optimaal. Ga een boek lezen, lezen werkt ontspannend en helpt je om de nacht door
te komen. Kies voor een goed boek dat makkelijk wegleest, niks ingewikkelds waar je de rest van de nacht over na
gaat denken. Misschien helpt het lezen om toch nog in slaap te vallen, en zo niet dan in elk geval om de tijd te doden.

Heb je zelf nog tips om beter te kunnen slapen? Deel ze dan vooral hieronder!

0 comments:

Post a Comment