Tuesday, January 21, 2014

Organiseer je leven : bullet journal

Kennen jullie bullet journal? Ik vind dit zelf heel handig en denk dat dit systeem voor meer mensen handig kan zijn.
Als je fibromyalgie hebt of om een andere reden minder energie hebt is dit een handige manier om een goed
overzicht te krijgen van wat je doet en alles wat beter te plannen.
Maar ook als je chaotisch bent, of net als ik voor alles lijstjes maakt kan een bullet journal heel handig zijn.



Ik ben zo'n persoon die altijd voor alles lijstjes maakt. Onderin mijn tas vond je standaard 30 lijstjes en briefjes plus
een paar notitieboekjes. Chaos.
Mijn agenda was een beetje hetzelfde verhaal, ik hield hem altijd netjes bij maar toch was het echt een chaos.
Vooral wat school betreft aangezien er soms taken vervallen (gebeurt bijna nooit) er opeens 5 taken bij komen
(gebeurt all the time) of heel de planning wordt omgegooid (gebeurt all the time). Dat zal wel bij de kunstacademie
horen maar ik kan daar heel slecht tegen ;)

In december ging ik op zoek naar een nieuwe agenda zodat ik op 1 januari met een fijne lege agenda kon beginnen.
Misschien ben ik veeleisend wat agenda's betreft maar ik vond geen enkele agenda perfect. Toen ik op internet zocht
naar agenda's kwam ik op de website van Bullet Journal terecht en ik was meteen enthousiast, dit zou kunnen
werken! Ik gebruik hem sinds 1 januari en ben tot nu heel tevreden, het werkt goed, het is overzichtelijk en ik
hoef maar één boekje mee te nemen.


Ik denk dat dit voor iedereen met fibromyalgie of wat minder energie heel handig is, je kan precies zien wat je gedaan
hebt en hebt een overzicht van wat er nog gedaan moet worden. Zelf heb ik al een paar keer meegemaakt dat
ik heel moe was en meer pijn had maar dat ik het gevoel had dat ik bijna niets had gedaan. Toen ik in mijn bullet
journal keek zag ik dat ik stiekem toch best veel gedaan had. Je krijgt op die manier een goed overzicht van wat
veel energie kost en wat wel goed gaat.


Het fijne aan een bullet journal is dat je er in kan zetten wat je zelf handig vind, je zit niet vast aan een standaard
lay-out. Je kan hem als agenda gebruiken en daarnaast kun je er bijvoorbeeld lijstjes in zetten van boeken die je
nog wil lezen, ideeën voor je website/blog of een eetdagboek bijhouden, gewoon wat je zelf fijn vind!

Zo werkt het:


Op de website bulletjournal.com kun je meer info vinden.

Wat ik zelf handig vind is om er echt alles in te schrijven wat ik doe, niet alleen de belangrijke dingen en afspraken
maar ook lange treinreizen, stofzuigen, boodschappen doen enz. Zo krijg ik een goed overzicht van wat ik doe op een
dag en daardoor kan ik mijn energie beter verdelen.

Gebruik jij ook een bullet journal? Lijkt het je wat, of juist helemaal niks?

0 comments:

Post a Comment