Tuesday, March 26, 2013

Havermout koek met appel en noten

Eerst at ik altijd cruesli als ontbijt, van quaker..gewoon zo'n pak uit de supermarkt.
Omdat dit niet zo gezond is wilde ik graag havermout gaan eten als ontbijt.
Pap krijg ik s' morgens echt niet weg, dus ik wilde er graag een koek van maken die geschikt is
als ontbijt en die ik ook mee kan nemen naar werk/school.

Deze koek is erg makkelijk om te maken en je kan er eigenlijk alles wat je zelf lekker vindt in doen.
Zelf vind ik dit een erg fijn recept omdat ik het de ene keer maak met appel en de volgende keer met bijvoorbeeld blauwe bessen, zo eet ik niet steeds hetzelfde en blijft het een goed en lekker ontbijtje.



Wat heb je nodig?

3 cups havermout
1,5 cup heet water
3 eetlepels lijnzaad
4 eieren
1 eetlepel bakpoeder
kaneel naar smaak (ik gebruik ongeveer 1,5 eetlepel)
2 groene appels
2 handjes gemengde noten

Hoe maak je het?

Laat de havermout weken in het hete water (dit kun je ook de avond ervoor al doen).
Verwarm de oven voor op 190 graden.
Schil de appels en snijd deze in stukjes.
Meng de eieren, bakpoeder, kaneel en lijnzaad door elkaar, voeg vervolgens de havermout toe en
meng opnieuw goed door elkaar.
Als laatste voeg je de appel en noten toe.
Verdeel het mengsel over een goed ingevet bakblik en bak het ongeveer 30 minuten op 190 graden.
Controleer met een satéprikker of de koek gaar is.

De koek is lekker als ontbijt of als tussendoortje. Heerlijk voor een warm ontbijtje in het weekend met bijvoorbeeld appelstroop of honing, maar ook prima om als lunch/tussendoortje mee te nemen naar je werk.

Bewaar in een luchtdichte doos in de koelkast.



0 comments:

Post a Comment