Wednesday, February 5, 2014

De positieve dingen

De vaste lezers hier weten dat mijn gezondheid niet echt top is, in mijn doktersverhaal deel 1 en deel 2 vertelde ik
dat ik fibromyalgie heb en over mijn ervaringen. Natuurlijk is het helemaal niet leuk om iets te mankeren en willen we
allemaal gezond zijn maar naast de minder leuke dingen zijn er ook positieve dingen en die wil ik vandaag graag met
jullie delen! Niet alleen voor de mensen met fibromyalgie, maar voor iedereen die klachten heeft, lichamelijk of
psychisch. Kijken naar de positieve dingen, want ook al zie je ze niet altijd, ze zijn er wel.


Inmiddels loop ik al een paar jaar te sukkelen met mijn gezondheid, eerst met een depressie en een vitamine B12
deficiëntie, daarna met fibromyalgie. Naast de ellende en minder leuke dingen zijn er ook een aantal positieve dingen
voortgekomen uit mijn doktersverhaal.
Ik probeer vooral naar die positieve dingen te kijken. Natuurlijk lukt dit niet altijd, en dat hoeft ook niet. Vooral
in het begin voelt het vaak gewoon heel oneerlijk. Een gevoel als "waarom overkomt mij dit?" en het gevoel dat
heel je leven overhoop wordt gegooid is heel normaal. Maar die positieve dingen zijn er wel, en ik denk dat het
voor iedereen goed is om daar eens bij stil te staan.


De kleine dingen.

Het klinkt zo cliché hè, genieten van de kleine dingen..
Dingen die voor anderen heel normaal zijn betekenen voor mij nu veel meer. Van iets kleins doen of de gewone
dagelijkse dingen kan ik heel blij worden. Als deze dingen niet meer zo vanzelfsprekend zijn waardeer je het
veel meer als het je wel lukt.

Weten wat echt belangrijk is voor mij.

Als je niet zomaar alles kan doen wat je zou willen moet je keuzes maken, niet leuk maar als het moet dan moet
het. Ik merk dat ik veel beter nadenk over wat ik echt wil! Ik kan niet zomaar even alles doen en daarom ben ik
nu veel beter in prioriteiten stellen. Want als je niet alles kan doen, kun je maar beter kiezen voor de dingen die je
echt belangrijk vind, de dingen waar je blij van wordt, de dingen die veel voor je betekenen.
Hierdoor heb ik mezelf beter leren kennen, ik weet nu beter wat belangrijk voor me is, wat ik wel wil en wat ik
niet wil.

Open zijn.

Ik vond het altijd heel moeilijk om me echt open te stellen naar anderen toe, over mijn gevoelens praten deed ik
niet. nooit. Ik hield het allemaal voor mezelf. Op een of andere manier dacht ik dat anderen me raar zouden vinden,
niet zouden begrijpen. Ik dacht dat ik niet kwetsbaar mocht zijn. Hele stomme gedachten achteraf gezien. Me open
stellen naar anderen toe was het moeilijkste wat ik ooit gedaan heb denk ik, maar het heeft me zoveel opgeleverd.
Kwetsbaar zijn mag! En weetje, bijna iedereen heeft wel iets. Ik dacht dat ik de enige was (weer zo'n stomme
gedachte) maar sinds ik er over praat met mensen blijkt dit natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Ik heb nu een betere
band met mensen waarvan ik eerst dacht dat we niets gemeen hadden, nu blijkt dat we in een soort gelijke situatie
zitten en dat we heel veel aan elkaar kunnen hebben. Fijn!

Master planner.

Als je niet zoveel energie hebt kan het helpen om te plannen zodat je je energie beter kan verdelen.
Ik was echt een hele slechte planner omdat ik van mezelf nogal chaotisch ben, maar inmiddels heb ik het aardig
onder de knie! In plaats van elke dag naar de supermarkt om wat te halen ga ik nu één of maximaal 2 keer per week
omdat ik mijn gerechten plan. Ook huishoudelijke klusjes en afspraken worden gepland. Dit geeft rust en ik bespaar
er veel tijd en dus energie mee, zo fijn!
In het begin vond ik al dat plannen echt heel suf en ik hield me er niet aan, maar inmiddels kan ik niet meer zonder,
het helpt me echt enorm!
Alleen wat school betreft lukt het plannen niet zo goed maar dat ligt meer aan school als aan mij. ;)

Nieuwe doelen, nieuwe dingen.

Iets waar bijna iedereen tegenaan loopt als hij/zij ziek wordt is dat zijn/haar plannen door de war worden geschopt.
Al die mooie plannen en doelen die je had gaan misschien niet meer door of zijn opeens wel heel lastig te bereiken.
Ik vond dit heel moeilijk, want hallo, ik had helemaal geen tijd om ziek te zijn! Heel vervelend (understatement
of the year) maar, de wereld vergaat niet. En jouw wereld ook niet, hoewel dat misschien wel zo voelt.
Kijk vooral naar wat je wel kan, stel je doelen bij of bedenk nieuwe doelen en ga er voor! Zoek naar nieuwe
dingen die je leuk vind en probeer het gewoon. Dit hoeven natuurlijk geen grote levensdoelen te zijn, kijk vooral
ook naar de kleine dingen. Een sjaal breien, die boeken lezen waar je nooit tijd voor had of elke dag een stukje
wandelen zijn ook doelen!
Ga voor plan B, wat wel haalbaar is, en maak het net zo leuk als plan A.

Het is oké.

Leuk natuurlijk al die positieve dingen maar soms heb je gewoon van die dagen dat het niet gaat.
Dagen waarop je veel pijn hebt, niets lukt en niks leuk is. En dat is oké, die dagen horen erbij en gaan ook weer
over. Ik probeerde me hier altijd heel erg tegen te verzetten en tegen iemand zeggen dat ik een slechte dag had
deed ik al helemaal niet. Maar die dagen zijn er nou eenmaal, en dan mag je best boos of verdrietig of teleurgesteld
zijn. En de volgende dag is waarschijnlijk veel beter!


Haal jij ook positieve dingen uit de minder leuke dingen? Hoe doe jij dit?

0 comments:

Post a Comment