Tuesday, January 14, 2014

Amandelboter

Ik ben gek op notenboter, en dan vooral op amandelboter.. maar het is zó duur!
Daarom koop ik het bijna nooit, ik heb zo'n klein potje heel snel leeg want ik kan echt niet zuinig doen met iets wat
zo lekker is. Ik bedacht al lang geleden, zodra ik een foodprocessor heb ga ik amandelboter maken!
Maar dat duurde natuurlijk mega lang omdat ik daar helemaal geen geld voor had ;)
Inmiddels ben ik de gelukkige eigenaar van een Kenwood foodprocessor en het eerste wat ik er mee maakte was
dus amandelboter. En YES het is ook nog veel lekkerder dan amandelboter uit de winkel!
Zelf amandelboter maken is heel simpel, je hebt alleen wat amandelen en een beetje zout nodig, je gooit
het in de foodprocessor en na even wordt het vanzelf boter. Like!

Oja, het is echt veel lekkerder dan het eruitziet op mijn foto's!


Eigenlijk mag ik dit helemaal geen recept noemen, daar is het gewoon te simpel voor.. 2 ingrediënten en de
foodprocessor doet al het werk. Het geluid van je foodprocessor wat je toch zeker 15 minuten zal horen moet je maar
even voor lief nemen, het is het waard.

Ik gebruik het inmiddels overal voor, ik smeer het op brood en crackers, gebruik het als dip voor stukjes fruit, bak
er koekjes mee en gooi het door groene smoothies. Had ik al gezegd dat ik amandelboter héél lekker vind?


Wat heb je nodig? voor 1 potje.

2 cups ongezouten amandelen
snufje zeezout

Hoe maak je het?

Doe de amandelen met het zout in de foodprocessor/keukenmachine en zet hem aan.
Nu kun je ondertussen lekker een kop thee zetten en een boekje lezen, de machine doet al het werk, het enige
wat je moet doen is de keukenmachine af en toe even uitzetten en de zijkanten afschrapen met een spatel.
Je boter is klaar als het de juiste dikte heeft en mooi romig is (dit duurt best lang, zeker 15 minuten).


Enjoy!

0 comments:

Post a Comment