Thursday, February 6, 2014

Pindakaas chocolade koekjes

Pindakaas koekjes stonden al een tijd op mijn lijstje om eens te maken. Ik ben gek op pindakaas en al helemaal
 in combinatie met chocola.
De ingrediënten heb je waarschijnlijk al in huis en deze koekjes heb je in 5 minuten gemaakt, nog even 10-15
minuten in de oven en klaar zijn je koekjes!
Ze zijn suikervrij, lactosevrij en als je glutenvrije havermout gebruikt zijn ze ook nog glutenvrij. Klinkt goed toch?




Ik wilde de koekjes eigenlijk zonder ei maken, maar daarbij was de structuur niet goed. Bij poging 2 gebruikte ik
een eitje en rauwe cacao nibs maar ik vond het geen succes, door de rauwe cacao nibs werden de koekjes te bitter
naar mijn smaak. Poging 3 was wel een succes, smeuïge koekjes met een lekkere maar niet overheersende
chocolade smaak!

Ik neem deze koekjes graag mee naar school als middagsnack, ze vullen goed en vooral laat in de middag kan ik
wel even wat energie gebruiken.

Je kan de koekjes naar eigen smaak aanpassen, de noten, chocolade en lijnzaad kun je weglaten of vervangen door
iets anders. Hoewel ik de chocolade niet zou kunnen missen denk ik, maar smaken verschillen ;)


Wat heb je nodig? voor 10 koekjes.

125 gram pindakaas
30 gram havermout
1/2 theelepel bakpoeder
1/2 theelepel lijnzaad
1 eitje
ongeveer 25 gram pure chocolade (suikervrij)
een klein handje ongezouten noten (ik gebruikte walnoten)
mespuntje zout

Hoe maak je het?

- verwarm de oven voor op 175 graden.
- Meng de pindakaas met het ei.
- Snijd of breek de chocolade in kleine stukjes en hak de noten fijn.
- Voeg de havermout, chocolade, noten, lijnzaad, het bakpoeder en een klein beetje zout toe aan het pindakaas-ei
mengsel en meng het goed door elkaar.
- Rol balletjes van het mengsel, leg ze op de bakplaat en druk ze een beetje plat.
- Bak de koekjes 10 tot 15 minuten, ze zijn goed als je ze om kan draaien.
- Laat de koekjes afkoelen op een rooster.


Enjoy!

0 comments:

Post a Comment